Preskočiť navigáciu Prejsť na hlavné menu Prejsť na bočné menu Prejsť na dolné menu
Trenčiansky samosprávny kraj
  • Hlavná stránka
  • Mapa stránok
  • Otázky a odpovede
  • Kontakt

7 divov TSK: siedma séria troch divov

mapa 7 divov TSK

Považský hrad

Považský hrad vznikol v 2. polovici 13. storočia na obranu krajiny a ako oporný bod pri brode cez Váh. Prvý raz sa však spomína v 14. storočí ako kráľovský hrad. Už v roku 1397 je v rukách poľského šľachtica Stibora zo Stiboríc, ktorý sídlil na hrade Beckov a hrad dostal od kráľa Žigmunda za verné služby korune. Po vymretí tejto rodiny po meči, bol znovu kráľovským majetkom a kráľovná Alžbeta darovala hrad českému kapitánovi Ulrichovi Cillskému.
V roku1458 dostal hrad od kráľa Matyáša Ladislav Podmanický. Tento rod rozšíril hrad a panstvo, získali právo mýta na brode Váhu, no neskôr sa stali najobávanejší lúpežní rytieri. Zbíjali nielen susedné okolie, ale chodili aj do Sliezska a na Moravu a takto si podmanili veľkú časť Trenčianskej župy. Po smrti Jána a Rafaela Podmanických, ktorí zomreli bez potomkov, hrad sa stal majetkom kráľa, ktorý ho neskôr daroval Gašparovi Šerédimu a jeho manželke.
V roku 1543 vyhorel ale znovu bol vystavaný. Neskôr patril rodine Balašovcov, ktorej bol skonfiškovaný za účasť na thokolyovskom sprisahaní a v roku 1698 ho cisárske vojská vyhodili do povetria. V držbe rodiny  Sapáryovcov, ktorí sa usadili v podhradí hrad pustol. V 2. pol. 19 stor. hradné ruiny predali ako súčasť majetku, bytčianskym Popperovcom.

Krohova architektúra mesta Nová Dubnica

Od tretiny 20. storočia a najmä po roku 1945 prudký nárast priemyslu v meste Dubnica nad Váhom podnietil stavebnú činnosť v meste. Ako samostatný sídlištný urbanistický celok vzniklo sídlisko - neskôr samostatné mesto Nová Dubnica v blízkosti obce Kolačín podľa projektov architekta Jiřího Krohu - jedného z najvýznamnejších českých architektov 20. storočia, predstaviteľa českej avantgardy. Prínosom pre Slovensko bol návrh nového ideálneho socialistického mestečka Nová Dubnica.

Veľkorysý architektonický prístup k riešeniu urbanistického celku nového sídliska - ideálneho mesta, je zmesou urbánneho funkcionalizmu celého komplexu a výrazového eklekticizmu jednotlivých solitérov celku.
Mestotvorné prvky - široké ulice lemované obytnými blokmi, doplnené solitérmi služieb a inštitúcií gradujúcich do centrálnych častí námestia je obrazom doby, kde ideológia sa pretavila do výrazovosti architektúry. Diagonály ulíc, v rytmike tvarov funkčných celkov tvoria organickú mestotvornú štruktúru v svojej rôznorodosti.
Jednotlivé budovy konceptu sú svedectvom  jedinečnej kvality architektúry a staviteľstva doby sorely ( socialistický realizmus) a je potrebné ju analyzovať a zachovať.

Pôvodný plán riešenia ideálneho mesta nebol však dotiahnutý do konca, no i tak je svedectvom doby a zaslúži si mimoriadnu pozornosť nielen odbornej verejnosti.

Kostol svätého Mikuláša, Poruba

Kostol sv. Mikuláša Poruba - je ukážkou stredovekého komplexu opevnenej  sakrálnej stavby s cintorínom. Kostol je gotický, z 1. polovice 14. storočia, upravovaný začiatkom 15. stor., zaklenutý v roku 1658, renovovaný v rokoch 1830 a 1927.

Stavba je jednoloďová so štvorcovým presbytériom, zo severu prepojeným gotickým lomeným portálom so sakristiou. V západnej časti je situovaná veža so štvorcovým pôdorysom. 
V celom presbytériu a čiastočne v lodi sa zachovali gotické nástenné maľby zo začiatku 15. a 16. storočia s tematikou: Tróniaci Kristus, symboly evanjelistov, cirkevní otcovia, múdre a pochabé panny, Zvestovanie, postavy apoštolov, sv. Michal archanjel, Vavrinec diakon, sv. Juraj a radia sa k úplnej špičke gotickej nástennej maľby na Slovensku. 

Pomaľovaný drevený strop lode je z roku 1658, s bohatými neskororenesančnými rozvilinami a kvetmi. Nad organovým chórom sú postavy evanjelistov a Salvator mundi (Spasiteľ sveta).
Hlavný oltár s obrazom sv. Mikuláša je barokový z roku 1701, ambitového typu s drevenou stĺpovou architektúrou, doplnenou akantovými rozvilinami a symetricky rozostavenými barokovými plastikami. 

Bočný oltár s fragmentom bývalého gotického hlavného oltára so sochami sv. Mikuláša a Juraja z čias okolo roku 1500 a krídlami so sochami sv. Kataríny a Barbory. 


Zadajte Váš email
a my Vám budeme zasielať informácie o aktualitách z TSK