Stredisko Správy ciest Trenčianskeho samosprávneho kraja v Trenčíne navštívil v piatok 20. decembra predseda Trenčianskeho samosprávneho kraja Jaroslav Baška, aby sa spolu s riaditeľom Správy ciest Trenčianskeho samosprávneho kraja Stanislavom Lališom posúdil stav pripravenosti organizácie na nadchádzajúcu zimu a zimnú údržbu.
„Do výkonu zimnej údržby ciest II. a III. triedy a v prípade požiadaviek aj ciest I. triedy sa zapojí 320 z celkového počtu 350 zamestnancov správy ciest TSK. Podľa aktuálnych informácií je zakúpené dostatočné množstvo posypového materiálu, chemického i kamenia. Pripravená je aj technika vrátane 70 sypačov, 20 traktorov s pluhom a ďalšieho strojového parku, pre mimoriadne situácie sú v pohotovosti ďalšie mechanizmy“, pripomenul Jaroslav Baška a pokračoval: „Naši cestári sú teda pripravení na zimu podľa operačného plánu, ktorý odsúhlasilo októbrové zastupiteľstvo TSK a schválilo Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR.“
Podľa slov predsedu TSK predpoveď počasia je pre cestárov na najbližšie obdobie priaznivá, no vzhľadom na rázovitý reliéf Trenčianskeho kraja je potrebné byť v pohotovosti. „Prajem všetkým zamestnancom ciest, aby bolo snehu na cestách čo najmenej a vodičom, aby ich obchádzali problémy spôsobené neprispôsobením jazdy stavu ciest.“
Jaroslav Baška sa dotkol aj témy modernizácie strojového parku, ktorý je v prevažnej väčšine zastaraný. „Je to otázka nasledujúcich mesiacov, najskôr musíme urobiť audit a posúdiť finančné možnosti. Aktuálne máme záväzok splácať šesť nových sypačov, ktoré boli zakúpené tento rok, a to v splátkach po 100 000 eur, až do augusta budúceho roka.“
Podľa riaditeľa Správy ciest TSK Stanislava Lališa bola minulá sezóna jedna z najnáročnejších, aj z finančného hľadiska. Spravidla sa za zimné obdobie považuje termín 1.11. – 15.3., tentoraz sa predĺžilo o mesiac. „Bolo to spôsobené spádom snehu a tiež teplotami vzduchu na bode mrazu, ktoré sú pre cestárov, ale aj pre účastníkov cestnej premávky najzložitejšie. Výdavky na zimnú údržbu sa takmer zdvojnásobili, z priemeru 2,8 – 3,2 mil. eur ročne na 5,02 mil. eur. Len posypového chemického materiálu sa minulo dvakrát viac (namiesto 7,8 tisíc ton až 15 tis ton). Verím, že táto zima bude ústretovejšia. Na intenzite sa síce ešte neprejavila, no rizikové oblasti ako Kľak, Homôlku, Vršatec dôkladne monitorujeme. Novinkou sezóny bude monitorovanie vozidiel GPS systémom počas výkonu ich činnosti.“
Správa ciest Trenčianskeho samosprávneho kraja organizuje výkon zimnej údržby prostredníctvom troch stredísk údržby - Trenčín, Považská Bystrica a Prievidza, ktoré majú zriadené stálu nepretržitú dispečersko-spravodajskú službu. Tá má okrem iného povinnosť sledovať a aktuálny vývoj počasia a adekvátne naň reagovať.
Strediská údržby majú pre lepšiu dostupnosť a operatívnosť vysunuté cestmajsterstvá - Myjava, Nové Mesto n./Váhom, Ilava, Púchov, Bánovce n./Bebravou, Partizánske, Nitrianske Pravno a Nitrianske Rudno. Predseda TSK Jaroslav Baška plánuje v najbližších dňoch navštíviť všetky strediská a cestmajsterstvá Správy ciest TSK, do Bánoviec nad Bebravou zavíta už v sobotu 21.decembra napoludnie.
Organizácia výkonu zimnej služby sa riadi operačným plánom zimnej údržby, ktorý bol predložený a schválený Zastupiteľstvom TSK v mesiaci október 2013. Následne bol zaslaný na Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR, kde bol schválený dňa 19.11.2013.