Preskočiť navigáciu Prejsť na hlavné menu Prejsť na bočné menu Prejsť na dolné menu
Trenčiansky samosprávny kraj

EÚ chce presadiť celoročnú turistickú sezónu

Na pomoc rozvoju sektoru cestovného ruchu pripravuje Európska komisia rad akcií s cieľom predĺžiť turistickú sezónu (Oznámenie Komisie prezentoval komisár A.Tajani 30. júna 2010). Medzi opatrenia bude patriť zlepšenie ponúk a rozšírenie prístupu k rekreačným službám pre znevýhodnených ľudí.

Sektor európskeho turizmu generuje viac ako 5% HDP priemeru EÚ s viac ako 1,8 mil. podnikov (najmä MSP) zamestnávajúcich cca 5,2% celkovej pracovnej sily (t.j. 9,7 mil. pracovných miest). Európa je tiež primárnou destináciou pre turistov z celého sveta. V roku 2008 navštívilo európske atrakcie viac ako 370 miliónov ľudí, t.j. 40% celkového počtu  turistov vo svete.

Posledné dva roky však badať výrazný pokles v dôsledky globálnej finančnej a ekonomickej krízy, ktorý predstavuje 5,6% zníženie turistickej aktivity v Európe. Situáciu v sektore cestovného ruchu zhoršil aj vulkanický popol na jar 2010.

Hlavnou osou iniciatívy Európskej komisie v oblasti cestovného ruchu je predĺženie „vysokej sezóny". Komisia podporuje celoročnú sezónu na rozdiel od koncentrácie na letné mesiace júl a august. Takéto opatrenie pomôže vzdorovať sezónnej zamestnanosti v sektore a zvýšiť celkový počet turistov. Na dosiahnutie tohto cieľa je plánované zvýšenie počtu turistov z EÚ a návštevnosti turistov z tretích krajín najmä z Číny, Brazílie, Ruska a Indie.

V súvislosti s demografickými zmenami a starnúcou európskou populáciou Komisia pripisuje význam zvýšeniu cestovania starších ľudí. Do roku 2020 bude počet obyvateľov nad 65 rokov predstavovať 20% európskej populácie. Komisia plánuje dodatočné finančné zdroje v rámci programu Calypso na dovolenkovanie v nízkej sezóne pre znevýhodnených občanov. V rámci programu Calypso je na roky 2009-2010 vyčlenených 2 milióny EUR, pričom je plánované navýšenie finančných prostriedkov na r. 2011. Program podporuje turistické výmeny medzi krajinami EÚ so zameraním na sociálne skupiny občanov s nižším príjmom alebo so špecifickými potrebami akými sú seniori, mladí ľudia alebo invalidní občania.

Komisia v návrhu ďalej plánuje posilnenie imidžu Európy ako turistickej destinácie prostredníctvom tzv. „Európskej značky" pre významné turistické destinácie medzinárodného významu ako napr. výstavy, veľtrhy a viacstranné stretnutia. Internetový portál na podporu tejto iniciatívy www.visiteurope.com je už v prevádzke a Komisia plánuje jeho posilnenie.

Pre rozvoj skutočnej a efektívnej politiky cestovného ruchu EÚ chce Komisia zlepšiť finančný rámec na akcie podporujúce a koordinujúce európsky cestovný ruch. Nový finančný nástroj špeciálne podporujúci cestovný ruch by mal byť súčasťou novej finančnej perspektívy po r. 2013. Konkrétnejšie návrhy budú známe po novembrovom podujatí Európske fórum cestovného ruchu.

Viac informácií ako aj Oznámenie Komisie o cestovnom ruchu KOM (2010) 352 nájdete na: http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/10/858&format=HTML&aged=0&language=EN&guiLanguage=en

Viac o programe Calypso nájdete na stránkach Komisie: http://ec.europa.eu/enterprise/sectors/tourism/calypso/index_en.htm

 

Zadajte Váš email
a my Vám budeme zasielať informácie o aktualitách z TSK