Nostalgickou spomienkou na zašlú slávu vývoja a výroby motocyklov v bývalých Považských strojárňach bol v utorok 6. 3.2012 krst knihy História vývoja a výroby jednostopových motorových vozidiel v meste Považská Bystrica.
Unikátnu 130-stranovú plnofarebnú publikáciu 80-ročného konštruktéra Gustava Ulického vydalo Vlastivedné múzeum v Považskej Bystrici s podporou ministerstva kultúry a Trenčianskeho samosprávneho kraja.
"Dnes sa už na Považí motocykle nerobia, a preto bolo potrebné to, čo sa tu niekedy dialo, zdokumentovať. A pretože tí starí páni už pomreli, zostalo to na mne, na najmladšom 80-ročnom. Oprášil som starý písací stroj a začal som písať. Písal som to denne od rána od šiestej do večera do šiestej a trvalo mi to šesť týždňov," okomentoval s úsmevom genézu vzniku publikácie Ulický. Hovorí, že ak niekto s niečím pracuje celý život, nie je ťažké o tom písať. Problémom bolo skôr dať fakty do chronologickej postupnosti.
Kniha podľa neho zachytáva nielen výrobu a vývoj jednostopových motorových vozidiel, ale aj výrobu poľnohospodárskej techniky a vývoj motorových píl či leteckého motora. Pripomenul, že ide o jeho knižnú prvotinu, no ani v jeho veku nemusí byť poslednou. "Napísal som knihu o považskobystrických hudobníkoch, rukopis som daroval mestu Považská Bystrica, no to je v takej finančnej situácii, že s ňou za rok zatiaľ neurobilo nič. Ujalo sa jej múzeum a možno o rok, o dva sa jej dočkáme," doplnil Ulický.
Vlastivedné múzeum v Považskej Bystrici sa podľa riaditeľky Viery Praženicovej rozhodlo podporiť rukopis bývalého konštruktéra preto, že história vývoja a výroby motocyklov pomaly upadá do zabudnutia. "Zahraniční návštevníci majú o nás skreslenú predstavu, pretože Slovensko sa väčšinou prezentuje len krojmi a folklórom, no je potrebné prezentovať aj vynikajúce technické zručnosti slovenského národa. Veď napríklad len dvojsedadlových motocyklov Pionier sa vyrobilo viac ako dva milióny kusov a jazdili po celom svete," priblížila Praženicová. Doplnila, že na niektorých kontinentoch sú na rozdiel od Slovenska dokonca fan-kluby považskobystrických motocyklov.
Publikácia vyšla v náklade 1500 kusov a jej výroba stála asi 6800 eur. Mnoho peňazí ušetrili na nezištnej práci na grafickej úprave knihy. Pokrstili ju symbolicky strojársky - maticami a podložkami.