Termínom „korene" sa snažíme vyjadriť poctu Karolovi Plickovi, predstaviteľovi prúdu naturizmu
vo fotografii v období prvej polovice 20. storočia. Našou snahou je priblížiť širokej verejnosti na hornej Nitre Karola Plicku ako významnú osobnosť česko - slovenského umenia. Plicka bol pedagógom, zberateľom slovenského folklóru, taktiež etnografom, zbormajstrom, hudobným vedcom, spisovateľom, muzikantom, fotografom, kameramanom i režisérom - preto ho nazývali majstrom deviatich remesiel. Objavoval a súčasne smeroval k vyzdvihnutiu krásy a duchovnosti, ktoré často nachádzal v kultúre a živote slovenského človeka. Aj jeho cesty za ľudovou piesňou boli zdrojom vzniku pozoruhodných fotografií, takže jeho archív sa rozrástol o 20 tisíc fotografických záberov. Plickov prínos je v tom, že zachytil Slovensko i Slovákov v prvej polovici 20. storočia. Zapísal okolo 60 tisíc textov ľudových piesní a 25 tisíc melódií. Vďaka pracovitosti a skutočnému záujmu Karola Plicku vlastní Slovensko mimoriadne cennú zbierku autentického piesňového materiálu vysokej vedeckej hodnoty. Celé jeho súborné dielo je sústredené v základnom zbierkovom fonde Slovenského národného múzea v Martine, ktoré Regionálnemu kultúrnemu centru v Prievidzi zapožičalo časť veľkorozmerných fotografií tohto plodného autora. Tematikou čiernobielych fotografií je výlučne človek, pretože on je tvorcom kultúry.
Jeho vzťah k hodnotám tradičnej ľudovej kultúry Slovenska približuje aj premietanie filmu Zem spieva, ktorý zapožičal Slovenský filmový ústav. Tento film, natočený Karolom Plickom v rokoch 1930 - 1933, bol na Bienále v Benátkach odmenený Zlatým pohárom mesta a je zaradený do zlatého fondu svetovej kinematografickej tvorby. Zároveň je umožnené premietanie dvoch titulov dokumentárnych filmov o majstrovi Karolovi Plickovi: Vyznanie pútnika (zapožičaný Slovenskou televíziou) a Národný umelec profesor Karol Plicka (zapožičaný Slovenským filmovým ústavom).
Tradičná kultúra je neustálym a nevyčerpateľným zdrojom inšpirácií, nie zakonzervovaním jej tradičných prvkov. Preto našou snahou bolo poskytnutie voľnosti v inováciách súčasným fotografom a ponechanie priestoru na to, čo je pekné a dobré, aby prebehla plynulá kontinuita z minulého - tradičného smerom k modernému. Teda „výhonky" predstavujú tvorbu 11 súčasných fotografov z hornej Nitry. Zámerom zapojených autorov nie je porovnávanie sa s jeho tvorbou, ale predstavenie inšpirácie jeho zábermi. Fotografie zobrazujú ľudí v súčasných odevoch a reáliach. Do projektu sa zapojili títo autori: Jozef Bezák - Projzo z Chynorian, Peter Cagáň z Bojníc, Matúš Granec z Prievidze, Milan Gross z Prievidze, Milan Kollár z Prievidze, Miroslav Kormoš z Prievidze, Jozef Kmeť z Pravenca, Karolína Kvočiková z Kanianky, Damián Macho z Prievidze, Karol Urban z Prievidze a Vladimír Vanek tiež z Prievidze. Súčasné fotografie ponúkajú návštevníkovi výstavy, okrem kvality
a umeleckosti aj etnologický význam (ľudia v 21. storočí) - to znamená prepojenie s etnologickou hodnotou fotografií Karola Plicku.
Súčasťou tejto výstavy je aj expozícia drevených modelov ľudovej architektúry od autora Jozefa Murína z Nemeckej, ktorou je zvýraznená atmosféra slovenskej tradičnej kultúry. Vystavujú sa desiatky miniatúrnych modelov slovenských starých domov, kostolov, zvoníc, krížov, studní či hospodárskych objektov. Každý kus miniatúry Jozefa Murína je originál, ktorý je ručne vyrobený
z prírodných materiálov ako drevo, kov, kameň. Výroba jedného domčeka trvá asi 80 - 100 hodín, kostolíka 150 - 200 hodín, Vďaka jeho zručnosti tu návštevník nájde celé Slovensko ako na dlani.