Európska únia v záujme skoncovania s praxou oneskorených platieb prijala smernicu 2011/7/EÚ o boji proti oneskoreným platbám v obchodných transakciách. Táto smernica vychádza z iniciatívy Small Business Act, ktorá odzrkadľuje vôľu Komisie uznať ústrednú úlohu malých a stredných podnikov v ekonomike EÚ. Členské štáty musia do 16. marca 2013 začleniť prepracovanú smernicu o oneskorených platbách do svojho vnútroštátneho právneho poriadku.
Nové pravidlá sú jednoduché:
- Orgány verejnej moci musia zaplatiť za tovar a služby, ktoré im boli poskytnuté, do 30 kalendárnych dní alebo, za veľmi výnimočných okolností, do 60 kalendárnych dní.
- Zmluvná sloboda v obchodných transakciách medzi podnikmi: podniky by mali uhradiť svoje faktúry do 60 kalendárnych dní, pokiaľ sa výslovne nedohodli inak a pokiaľ to nie je značne nevýhodné pre veriteľa.
- Podniky majú v prípade oneskorenej platby automaticky právo požadovať úrok z omeškania a môžu takisto automaticky získať paušálnu sumu vo výške najmenej 40 EUR ako náhradu nákladov spojených s vymáhaním platby. Taktiež môžu žiadať náhradu za všetky ďalšie primerané náklady spojené s vymáhaním.
- Výška zákonnej sadzby úrokov z omeškania sa zvyšuje na hodnotu, ktorá je najmenej 8 percentuálnych bodov nad referenčnou sadzbou Európskej centrálnej banky. Orgány verejnej moci nesmú stanoviť nižšiu sadzbu úrokov z omeškania.
- Pre podniky je teraz ľahšie napadnúť značne nevýhodné podmienky a praktiky na vnútroštátnych súdoch.
- Väčšia transparentnosť a zvyšovanie informovanosti: členské štáty sú povinné uverejňovať sadzby úrokov z omeškania, aby boli všetky zúčastnené strany informované.
- Členské štáty sa vyzývajú, aby vypracovali kódexy včasného uhrádzania platieb.
- Členské štáty môžu zachovať alebo uviesť do účinnosti právne a iné predpisy, ktoré sú pre veriteľov výhodnejšie než ustanovenia smernice.
Nové opatrenia nie sú pre podniky povinné, t. j. podniky nadobúdajú právo konať, ale nie sú povinné ho využiť. V niektorých prípadoch môžu podniky uprednostniť predĺženie lehoty splatnosti o niekoľko dní alebo týždňov, aby si zachovali dobré obchodné vzťahy s určitým klientom. Nové opatrenia sú však povinné pre orgány verejnej moci. Tie by mali ísť príkladom a preukázať svoju spoľahlivosť a efektívnosť tým, že budú dodržiavať uzatvorené zmluvy.