V rámci projektu NIL 15 študentov myjavského gymnázia navštívilo v dňoch 19. septembra - 3. októbra krásnu severskú krajinu - Nórsko.
Naša cesta sa začala odletom z viedenského letiska. Po 2 hodinách letu sme pristáli v Osle a odtiaľ nás autobus zaviezol do mestečka Flisa, ktoré sa na nasledujúce dva týždne stalo naším novým domovom. Vo Flise nás už čakali naše hosťovské rodiny - študenti, ktorí u nás boli na výmennom pobyte v máji. Nasledujúci deň (nedeľa) bol určený na zabývanie sa v rodine a zoznámenie s okolím. Prostredie, v ktorom sme bývali, bolo veľmi krásne, všade okolo bola úžasná príroda. Väčšina z nás bývala na farmách vzdialených 10 -15 minút jazdy autom od mesta. Farmy boli takpovediac na samote pri lese a niektorí nemali na blízkom okolí ani susedov. Naše kopanice nám oproti tomu pripadali ako veľkomesto.
Prekvapilo nás i chladné počasie. Ručička teplomera ukazovala ráno -5 stupňov a keď vystúpila na nulu, tak sme sa radovali. Možno aj kvôli tejto zime si Nóri vytvorili novú módu - zakasať si nohavice do ponožiek. To nás vždy pobavilo a mierne šokovalo, keď sme ich videli takto oblečených.
Naši nórski kamaráti si pre nás na každý deň pripravili veľmi zaujímavý program. V pondelok nás privítal riaditeľ školy, ktorý nám urobil zároveň aj sprievodcu po škole. Tu nás čakal druhý šok, pretože Nóri používajú namiesto zošitov notebooky. Poobede nás prijal primátor mesta Flisa.
Keďže projekt NIL je zameraný na ochranu životného prostredia a separáciu odpadu, v ďalších dňoch sme navštívili tamojší zberný dvor, kde nás omámila "vôňa" bioodpadu. Našou ďalšou zastávkou bola firma, kde z tohto bioodpadu vyrábajú hnojivo.
Veľmi zaujímavý výlet bol naplánovaný na štvrtok. Išli sme do losieho centra, pozrieť sa na typické nórske zviera - losa. Potom bol pre nás pripravený pochod lesom, v rámci ktorého sme na rôznych stanoviskách riešili úlohy. Odmenou bola pre nás záverečná opekačka pri lese.
V piatok sme išli do Lillehammeru, kde sa v roku 1994 konali zimné olympijské hry. Videli sme skokanské mostíky a aj skokanov, ktorí tu trénovali. V Lillehammeri sme si pozreli aj skanzen a múzeum nórskej histórie. Víkend bol určený na individuálny program v rodine. Nový týždeň sme začali v škole. Doobeda sme mali hodinu ručných prác a poobede sme si lámali jazyk na ďalšej hodine nórčiny.
Tento jazyk nám prišiel ako riadna hatlanina, takže sme sa veľmi pobavili na našich výkonoch. Naučili sme sa základné frázy ako napriklad: „Hvordan har du ded (ako sa máš)?" .
V utorok sme navštívili hlavné mesto Nórska - Oslo. Prezreli sme si múzeum vikingských lodí, múzeum Kon-Tiki, videli sme i kráľovský palác či prekrásny Vigeland Park, ktorý je plný zelene a kvetov. Tento park je známy tým, že sa v ňom nachádza most lemovaný sochami nahých ľudí. Na konci parku je stĺp pozostávajúci z vymodelovaných častí ľudských tiel.
Náš posledný výlet smeroval do tzv. Fínskeho lesa. Pozreli sme si v ňom starú školu a videli sme staré fínske domčeky a aj typickú fínsku saunu, ktorú sme mali chuť v tej zime vyskúšať.
Ani sme sa nenazdali a náš pobyt sa pomaly ale isto blížil ku koncu. Keďže Nórom sa 2. októbra začali jesenné prázdniny, posledný piatok sme strávili s rodinou. V sobotu ráno, v deň nášho odchodu, nás čakalo prekvapenie. Nasnežilo!
Lúčenie býva ťažké, ale aj to musí byť, lebo po lúčení býva zvítanie. A aj my dúfame, že našich nórskych kamarátov opäť uvidíme. Tento výmenný pobyt dal každému z nás veľa. Spoznali sme krásnu krajinu a posilnili svoje vedomosti z cudzieho jazyka. Každý z nás určite zistil, že učiť sa cudzí jazyk sa naozaj oplatí, lebo to dáva človeku možnosť vycestovať a spoznať novú kultúru.
Touto cestou ďakujeme i našim pani profesorkám, ktoré sa na tomto projekte podieľali a dali nám možnosť vycestovať. Ak aj vy budete mať možnosť zúčastniť sa podobného výmenného pobytu, jednoznačne vám to odporúčam.
Zuzana Eľková 4.A Gymnázium Myjava
Tento projekt je spolufinancovaný Finančným mechanizmom Európskeho hospodárskeho priestoru, Nórskeho finančného mechanizmu, štátneho rozpočtu SR, prostredníctvom Fondu NIL na podporu spolupráce v oblasti vzdelávania.