Naša škola, Gymnázium v Myjave, sa opäť zapojila do projektu Comenius spolu so štyrmi partnerskými školami z miest Loviisa vo Fínsku, Sauðárkrókur na Islande, Paks v Maďarsku a Ankara v Turecku. Cieľom tohto projektu je umožniť študentom stredných škôl spoznávať nové krajiny a kultúry, pričom v danej krajine bývajú týždeň priamo v rodinách a navštevujú školu spolu so svojimi hostiteľmi.
My, šiesti žiaci z tried 2.A a 2.B, sme boli vybraní našimi triednymi profesorkami, Alenou Cilíkovou a Ľubicou Durcovou (ktoré tento výlet absolvovali spolu s nami) do tej časti projektu, ktorá sa odohrávala v meste Loviisa vo Fínsku. Súčasťou projektu nie je len spoznávanie krajiny a prehliadka kultúrnych pamiatok, ale aj prezentácia na určitú tému. Názov nášho projektu znel The historical and geographical aspects of water in our region – Voda z historického a geografického hľadiska v našom regióne. Naša príprava začala už 2 mesiace pred odletom. Úlohou bolo pripraviť si prezentáciu na danú tému v angličtine a odprezentovať ju našim projektovým partnerom vo Fínsku.
Náš pobyt bol jedným slovom úžasný. Na letisku v Helsinkách nás privítal riaditeľ našej partnerskej školy. Celý jeden deň sme strávili v hlavnom meste Fínska, kde sme videli hokejový zápas národného tímu Yokerit v Hartwall Arene. Navštívili sme aj vedecké múzeum Heureka, v ktorom sme si mohli na vlastnej koži vyskúšať vplyv globálneho otepľovania, postaviť si iglú, alebo sa previezť na bicykli sedem metrov nad zemou. Zúčastnili sme sa exkurzie v atómovej elektrárni neďaleko mesta Loviisa, obývaného švédsky hovoriacou menšinou, ktoré je počtom obyvateľov porovnateľné s Myjavou. Je však oveľa rozľahlejšie, s domami, ktoré sú od seba niekedy aj na kilometre vzdialené. Medzi nimi sa tiahnu väčšie neobývané a zalesnené plochy. Toto mesto je však veľmi pekné, hlavne jeho stará historická časť.
Sadli sme si aj do školských lavíc a vyskúšali si, ako fungujú stredné školy vo Fínsku. Školský systém sa líši od nášho, iné sú aj vzťahy medzi učiteľmi a žiakmi – študenti učiteľom tykajú, oslovujú ich krstnými menami. Z učiteľov sme si najviac obľúbili riaditeľa školy, Jasseho, ktorý bol k nám po celú dobu veľmi milý a ochotný porozprávať nám o čomkoľvek, čo sme chceli vedieť a na čo sme boli zvedaví.
Okrem toho sme nadviazali veľa krásnych priateľstiev a navštívili sme miesta, na ktoré nikdy nezabudneme. Ochutnali sme cudzokrajné jedlá, ako mäso zo soba, alebo zázvorovú polievku a zistili sme, že stolovanie vo Fínsku sa od toho slovenského tiež dosť odlišuje – naši domáci každé jedlo zajedali maslovým chlebíkom a zapíjali pohárom mlieka. Zistili sme tiež, že ich vzťah k alkoholickým nápojom je odlišný od toho, čo si väčšina Slovákov o Fínoch myslí. Do veku 18 rokov väčšina detí v tejto krajine tvrdý alkohol neochutná a kúpiť ho môžu len v špeciálnych obchodoch.
Vo Fínsku sa nám všetkým veľmi páčilo a určite by sme si vedeli predstaviť aj dlhší pobyt v tejto krajine. Spoločný výlet nás veľmi spojil a myslím, že sme tvorili veľmi dobrý kolektív, aj spolu s účastníkmi z ostatných krajín a s našimi hostiteľmi.
Na záver článku by som už len chcela poďakovať našej škole za to, že máme možnosť pracovať v tomto projekte a spoznávať kultúru a život v partnerských krajinách.
Daniela Kročianová, 2.B