Ako efektívne komunikovať Trenčiansky samosprávny kraj vo vzťahu k odbornej i laickej verejnosti bola hlavná téma pracovného stretnutia predsedu TSK Jaroslava Bašku s výkonným riaditeľom Inštitútu pre verejné otázky (IVO) Miroslavom Kollárom a zamestnancami oddelenia komunikácie a medzinárodných vzťahov TSK.
Baška v úvode pripomenul, že TSK v predchádzajúcom období chýbali štandardné formy komunikácie – a to už len absenciou samostatného oddelenia zameraného na mediálnu politiku v štruktúre TSK. „Dvaja pracovníci s úlohou zabezpečiť informovanosť pre takmer 600 tisíc ľudí, bolo naozaj málo,“ uviedol predseda TSK.
Podľa hodnotenia projektu Otvorená samospráva od Transparency International Slovensko, s ktorou IVO spolupracovalo na viacerých projektoch, sa v roku 2013 Trenčiansky kraj umiestnil v hodnotení mediálnej politiky v rebríčku všetkých krajov na poslednom mieste.
„Aj najnižšia účasť voličov v župných voľbách v rámci Slovenska dokazuje, že na informovanosť verejnosti, témy ako poslanie, kompetencie a možnosti župy sa akosi pozabudlo. Odzrkadlila to dôvera ľudí, ktorí prišli k urnám. Mediálna politika je komplexný súbor, objektívna informácia a efektívna prezentácia kraja vo vzťahu k ľuďom, médiám i inštitúciám by mala byť jednou z kľúčových úloh každej župy,“ pripomenul Kollár.
Podľa výkonného riaditeľa IVO z dostupných dát sa ukazuje, že medzi najefektívnejšie komunikačné kanály samosprávnych krajov patria regionálne televízie a printové médiá. „Tie obsiahnu najväčšiu cieľovú skupinu, najmä tú, ktorá sa ešte nezžila s komunikáciou cez internet. Výstupy však musia spĺňať kritéria verejnoprávnosti a názorovej pestrosti, nie byť výkladnou skriňou len pre župana. Inak sa tieto aktivity javia ako kontraproduktívne“ dodal Kollár.
Predseda TSK vyjadril prianie, aby o živote v kraji bolo informovaných čo najviac jeho obyvateľov. „Práve to je úlohou novej koncepcie oddelenia, ktoré vniklo na začiatku roka. Jeho úlohou je pripravovať mediálny a odborný servis, komunikovať s organizáciami TSK a efektívne prezentovať kraj v oblasti cestovného ruchu a medzinárodných vzťahov. Len malé percento ľudí vie, že v kompetencii župy sú stredné školstvo, tri nemocnice, sociálne zariadenia, niektoré druhy ciest... Nemali sa to odkiaľ dozvedieť, každá prezentácia župy by preto mala mať okrem popularizačného aj edukatívny aspekt,“ dodal J. Baška.
Na stretnutí sa hovorilo aj o konkrétnych návrhoch ako zlepšiť komunikáciu s verejnosťou. Kollár pripomenul, že TSK je jediný, ktorý nevydáva žiadne pravidelné printové informácie o kraji. „Oveľa účinnejšie sa javia noviny ako forma spravodajov len s odbornými informáciami. Ľudia majú právo vedieť o živote v kraji čo najviac a čím pútavejšou formou ich dostanú, tým väčšiu majú noviny nádej na úspech. Aby neboli len povinnou jazdou.“
Inštitút pre verejné otázky je nezávislá mimovládna organizácia združujúcou odborníkov z rôznych oblastí, presadzujúcou hodnoty otvorenej spoločnosti a demokratickej politickej kultúry vo verejnej politike a spoločenskom rozhodovaní a spolupracuje s Transparency International Slovensko, Alianciou Fair Play.
Oddelenie komunikácie a medzinárodných vzťahov TSK