Dohoda o spolupráci medzi Trenčianskym samosprávnym krajom a Zlínskym krajom bola podpísaná v roku 2003 a následne obnovená v roku 2005. Dlhoročná bilaterálna spolupráca je úspešná o.i. v implementácii projektov financovaných z Európskeho fondu regionálneho rozvoja, kultúry, sociálnej oblasti, medzinárodných vzťahov a cestovného ruchu. Pracovné rokovanie zástupcov Trenčianskeho samosprávneho kraja a Rady Zlínskeho kraja bolo pokračovaním tém z pracovného stretnutia z apríla t.r. v Zlíne. Dovedna viac ako dvadsať zástupcov z oboch krajov si vzájomne odovzdalo informácie vo štvrtok 9.10.2014 v kongresovej sále Úradu Trenčianskeho samosprávneho kraja. Predseda Trenčianskeho samosprávneho kraja Jaroslav Baška a hejtman Zlínskeho kraja Stanislav Mišák sa zhodli na spolupráci v oblasti dopravy, školstva, regionálneho rozvoja a rozvoja cestovného ruchu. Hlavné témy prerokované na pracovnom stretnutí:
Doprava
Dobudovanie rýchlostných ciest R6 na Slovenku a R49 v Čechách
Predseda Trenčianskeho samosprávneho kraja Jaroslav Baška prevzal gesciu nad rýchlostnou cestou R6. Jej výstavbu podporujú premiéri oboch našich krajín a tiež obaja ministri dopravy. „Musím konštatovať, že Slovenská republika je už trošku ďalej v budovaní R6. V súčasnosti sa robí štúdia realizovateľnosti na tento vybratý variant, ktorá skonči v apríli 2015 a potom už nebude brániť nič začatiu výstavby prvej časti Púchov – Mestečko a následne Mestečko a štátna hranica s ČR. V Zlínskom kraji zatiaľ neprešla dopadová štúdia na životné prostredie“, uviedol trenčiansky župan.
Dopravnou rémou bolo aj obmedzenie prejazdu vozidiel nad 7,5 T na hraničných prechodoch I/57 H. Srnie - Brumov-Bylnice a I/54 M.Lieskové - Kvetná-Stráni. Obe tieto cesty sú vo vlastníctve a v správe Slovenskej správy ciest BA, ktorá na základe skúšok merania zaťaženosti mostných objektov (na ceste I/54 je 9 mostov a na ceste I/57 je 10 mostov) rozhodla o obmedzení prejazdu vozidiel, ktorých okamžitá hmotnosť presahuje 7,5 t. Trenčiansky samosprávny kraja v tejto súvislosti požiada Ministerstvo dopravy SR a Slovenskú správu ciest aby sa v najbližších rokoch vyčlenili finančné prostriedky na opravu mostných objektov na cestách 1. triedy, ktoré sú dôležitou cestou infraštruktúrou spájajúcou oba kraje.
Na stretnutí bol odprezentovaný aj projekt Trenčianskeho samosprávneho kraja v oblasti budovania cyklotrás – Vážska cyklotrasa. V pláne je túto cyklotrasu napojiť na projekt BEVLAVA (Bečva - Vlára - Váh), čo je ucelený zámer Mikroregiónu Hornolidečska, Južného Valašska a slovenských partnerov. Cieľom projektu je vybudovanie spojitej cyklotrasy o dĺžke 50 km + približne 100 km (Vážska cyklotrasa), ktorá prepojí obe prihraničné oblasti a zaistí ako obyvateľom, tak aj návštevníkom veľmi kvalitné a príjemné nemotorové dopravné spojenie.
Stredné školstvo
Stretnutie potvrdilo sa, že kroky, ktoré robí TSK v rámci optimalizácie siete stredných škôl je správne. Podpora technických študijných odborov je aktuálnou témou aj v Zlínskom kraji, kde existujú tzv. „Otvorené dielne“, t.j. žiaci základných škôl si môžu vyskúšať svoje zručnosti na stredných školách. Takéto riešenie by určite bolo prínosom aj v rámci optimalizácie stredného školstva v Trenčianskom samosprávnom kraji. Ako povedal zlínsky hejtman Stanislav Mišák:“ Presmerovať stredné školstvo na technické odbory nie je jednoduché obhájiť v spoločnosti. Rodičia by mali radšej vyštudovaných právnikov a pod. ale práve štúdium technických smerov je zaujímavé z dôvodu ich potreby na trhu práce ako aj finančného ohodnotenia.“ V súčasnej dobe je uzavretých 17 partnerstiev stredných škôl z TSK so školami zo Zlínskeho kraja.
Práve pri takejto medzinárodnej spolupráci sa dajú využiť aj zdroje z Fondov EU pre zaujímavé vzdelávacie projekty.
Sociálna oblasť
Zástupcovia oboch krajov sa zhodli na potrebe budovania autistických centier (v SR trpí autizmom 0,5% populácie). Kapacít je nedostatok v oboch krajoch. V Zlínskom kraji už viac postúpili v oblasti deinštitucionalizácie sosiálnych zariadení. Majú viac skúsenosti s hodnotením kvality v zariadeniach sociálnych služieb ako aj s dobrovoľníckou činnosťou v zariadeniach sociálnych služieb. Cieľom Trenčianskeho kraja je poskytnúť v oblasti poskytovania sociálnych služieb ich väčšie portfólio a lepšiu kvalitu.
Cezhraničná spolupráca a rozvoj cestovného ruchu
V zásobníku projektov cez Operačný program cezhraničnej spolupráce SR -ČR sa predbežne počíta na strane Trenčianskeho samosprávneho kraja s niekoľkými projektmi na rekonštrukciu ciest spájajúcich oba kraje.V oblasti cestovného ruchu bol prezentovaný Euroregión Bílé-Biele Karpaty (združenie právnických osôb,) s názvom Programový dokument cezhraničnej spolupráce v území Euroregiónu Bílé-Biele Karpaty na roky 2014-2020, v ktorej boli spomenuté výsledky cezhraničnej spolupráce na spoločnom území ER BBK, t.j. Trenčianskeho samoprávneho kraja a Zlínskeho kraja do roku 2013 a jej budúcnosti v rokoch 2014-2020.
Zo zlínskej strany bol prezentovaný veľký projekt Evropská kultúrni stezka sv. Cyrila a Metoděje. Tento produkt kultúrneho turizmu má spájať pútnické miesta v strednej, južnej a východnej Európe. V našom kraji by tento veľký projekt nemal obísť významné pútnicke miesto Skalka pri Trenčíne. Trenčianky samosprávny kraj bude partnerom projektu, ktorý má ambíciu vytvoriť viac ako 3000 km dlhú trasu.
Rozvoj cestovného ruchu je v Zlínskom kraji vo veľkom predstihu aj vďaka niekoľkoročnej existencii organizácie cestovného ruchu Východní Morava. V súčasnej dobe aj Trenčiansky samosprávny kraj spracováva analýzu v oblasti rozvoja cestovného ruchu. Po praktických skúsenostiach je zrejmé, že vzájomnej cezhraničnej spolupráci by prospelo vytvorenie Krajskej organizácie cestovného ruchu. Zrejme iba tak bude aj Trenčiansky kraj konkurencieschopný nielen v rámci Slovenka, ale aj Európy a cestovný ruch v kraji bude riešený koncepčne s efektívnym vynaložením finančných prostriedkov.