V kongresovej sále TSK sa v pondelok 28. februára 2011 uskutočnilo pracovné stretnutie primátorov a starostov miest a obcí Trenčianskeho kraja, ktorých sa najviac dotýka plánovanie zníženie výkonov železničnej dopravy na území nášho kraja s predsedom Trenčianskeho samosprávneho kraja MUDr. Pavlom Sedláčkom, podpredsedom TSK Ing. Milanom Panáčkom, predsedom komisie dopravy pri Zastupiteľstve TSK Ing. JUDr. Jozefom Stopkom, pracovníkmi odboru dopravy TSK a generálnym riaditeľom Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. Mgr. Pavlom Kravcom, generálnym riaditeľom sekcie železničnej dopravy a dráh Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Ing. Jiřím Kubáčkom, CSc. i generálnym riaditeľom SAD Trenčín a.s. PhDr. Ing. Jurajom Popluhárom a riaditeľom SAD Prievidza a. s. Ing. Michalom Dankom.
Témou stretnutia bolo plánované zníženie rozsahu výkonov vlakov na tratiach ležiacich na území Trenčianskeho samosprávneho kraja súvisiaceho so znížením rozsahu objednaných dopravných výkonov zo strany Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Slovenskej republiky. Hneď v úvode predseda TSK MUDr. Pavol Sedláček, MPH prezentoval stanovisko predsedov samosprávnych krajov Združenia SK 8, prijaté na rokovaní v piatok 25. februára 2011. Predsedovia zásadne odmietajú prechod kompetencií v oblasti regionálnej železničnej dopravy na samosprávne kraje, keďže nie sú vyriešené vzťahy medzi jednotlivými dopravcami o výkonoch vo verejnom záujme a nie je doriešený ani model financovania. Zároveň župan uvítal stretnutie s primátormi a starostami obcí. „Znižovanie objemu spojov je citlivý problém, aby sme ho mohli riešiť, potrebujeme seriózne analýzy, jasné pravidlá a spôsob riešenia, ktorý bude pre nás akceptovateľný“, zdôraznil predseda TSK.
Dôvody navrhovaných krokov objasnil vo svojom príhovore generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. Mgr. Pavol Kravec. „Fungovanie železníc je možné len za určitých predpokladov,“ zdôraznil. „Dostať osobnú dopravu do čiernych čísiel môžeme iba systémovými opatreniami, redukciou najmenej obsadených vlakov a to na území celého Slovenska a objednávkou vlakových kilometrov len do výšky schválenej dotácie. Keďže objednávka zo strany štátu je o viac ako 11 % nižšia ako v minulom roku, redukcia vlakovej dopravy je nevyhnutná“.
Generálny riaditeľ sekcie železničnej dopravy a dráh Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Ing. Jiří Kubáček, CSc. poukázal na skutočnosť, že dôsledkom dlhodobého neriešenia problémov železníc je ich chronické nedofinancovanie, v čom nemožno pokračovať. „Štát začal problematiku železníc riešiť s plnou vážnosťou. Musí podniknúť dva kroky – predovšetkým urobiť dôkladnú analýzu a potom pristúpiť k revitalizačnému programu a k ozdravnému plánu železničných spoločností.“
Prítomní starostovia a primátori, z ktorých niektorí rokovali k danej problematike už minulý týždeň, opätovne vyslovili požiadavku nerušiť vlakové spojenie tam, kde nie je alternatívny spôsob verejnej osobnej dopravy, žiadali poskytnúť samosprávam korektné podkladové materiály, v ktorých by nechýbali potrebné ekonomické ukazovatele, vyťaženosť spojov a ďalšie nevyhnutné údaje, ale aj dostatočný časový priestor na diskusiu s verejnosťou a so samotnými samosprávami. Spoločne vyslovili obavy, či ich pripomienky a návrhy budú akceptované.
Na unáhlenosť prijímaných rozhodnutí poukázal aj generálny riaditeľ SAD Trenčín, a. s. PhDr. Ing. Juraj Popluhár. Zdôraznil, že SAD očakáva partnerský prístup, korektný dialóg a dostatok času na prípravu opatrení. V prípade, že by SAD malo alternatívne nahradiť vlakovú dopravu, potrebuje napríklad na nákup nových autobusov minimálne 5 – 6 mesiacov. Rokovania starostov a vedenia železníc budú ešte pokračovať.