Závan z Parnassu
Trenčiansky samosprávny kraj rozvíja od roku 2005 partnerské vzťahy s francúzskym regiónom Pikardia. Táto spolupráca prináša užitočné a obohacujúce skúsenosti a veľa inšpirácie. V súčasnosti pripravujeme vystúpenie francúzskeho divadelného súboru Ches Panses Vertes s hrou Mesačný Pierrot. Vysoká umelecká úroveň súboru, skĺbenie viacerých umeleckých foriem do jedného pôsobivého celku, využitie modernej techniky na vyjadrenie večných tém, to všetko robí z tohto predstavenia ideálny program na doplnenie literárnej a estetickej výchovy študentov stredných škôl a všetkých obdivovateľov tohto žánru.
V úvode predstavenia zaznejú štyri skladby pre klavír a husle od Antona Weberna. Potom nasleduje Interiér od belgického básnika Maurica Maeterlincka. Tento básnik s pesimistickou a depresívnou povahou ovplyvnený v počiatkoch flámskym gotickým mysticizmom, bol významným predstaviteľom európskeho symbolizmu a v roku 1911 získal Nobelovu cenu za literatúru.
Pierrot Lunaire uzatvára toto predstavenie. Základ tvoria básne Alberta Girauda preložené do nemčiny, hudbu k nim zložil v roku 1912 Arnauld Schönberg, aby sa dali prezentovať ako melodramatický recitatív spôsobom zvaným „parlé – chanté“ alebo „sprechgesang“.
Pierrot je postava z commedia dell´arte, patetický klaun, napoly bábka, napoly citlivá ľudská bytosť, predstavuje človeka, ktorý pochybuje sám o sebe. Je to kladenie otázok o umelcovi a o človeku. O modernosti. O osude. V hre vystupujú štyri marionety z hodvábneho papiera. Aj piati hudobníci na scéne sú „zmarionetizovaní“ ako bábky v kostýmoch z bieleho papiera. Sú interpretmi a zároveň prijímateľmi premietaných obrazov a obrazov vytváraných priamo z rôznych materiálov. Tento „kabaret“ umožňuje zblíženie medzi publikom a pódiom, určité uvoľnenie, ale aj napätie potrebné pre výkon. Práca s kontrastami – skryté a viditeľné, tieň a svetlo, veľké a malé – je využitá na to, aby sa zdôraznili emócie v texte: túžba a krutosť, radosť a utrpenie, extáza a melanchólia...
Divadelné predstavenia sa uskutočnia v Mestskom kultúrnom a spoločenskom stredisku v Bojniciach 11.4.2008 o 11.00 hodine a v Kultúrnom a metodickom centre OS SR v Trenčíne 13. apríla 2007 o 10.00 hodine. Časť predstavenia je vo francúzštine, časť v nemčine. Vstup zdarma.
foto Véronique Lesperat-Héquet
Ďalším francúzskym umeleckým súborom, ktorý spestrí kultúrnu ponuku v našom kraji je Kvarteto Le Quatuor Joachim. Zrodilo sa v roku 1984, jeho sídlom je srdce Pikardie, Amiens. Využívajúc podporu kultúrnych a administratívnych inštitúcií regiónu Pikardia, členovia telesa majú vytvorené veľmi priaznivé podmienky na to, aby mohol ich talent zažiariť v Európe a na celom svete.
Ako dediči veľkej stredoeurópskej tradície sláčikových kvartet, členovia súboru si vypracovali svoj štýl a zvučnosť pri najslávnejších predstaviteľoch tejto tradície ako sú Quators Amadeus, Lasalle a Julliard a tiež veľký švédsky kvartetista a starý priateľ Quatuor JOACHIM, Kurt Lewin.
Kvarteto mnoho koncertov na francúzskych scénach, európskych (Nemecko, Veľká Británia, Švédsko, Fínsko, Česká republika, Poľsko...) a čínskych v spoločnosti prestížnych partnerov ako Bruno Pasquier alebo Jan Talich. Počas koncertov v Trenčíne vystúpi s kvartetom Boris Bohó.
Boris Bohó sa narodil na Slovensku, v Trenčíne 5. apríla 1976 a vyrastal v rodine hudobníkov. Jeho otec mu odovzdal prvé hudobné znalosti, ktoré si prehĺbil v hudobnej škole a potom na konzervatóriu v Bratislave v triede profesora Karola Filipoviča. Počas tohto obdobia získal dvakrát Prvú cenu v súťaži medzi konzervatóriami na Slovensku v roku 1992 a 1994. Krátko nato bol prijatý do Akadémie hudby v Bratislave, do triedy profesora Jozefa Podhoranského potom do triedy Jána Slávika. Chodil takisto do zvláštnych majstrovských tried s ruským violončelistom Danielom Shafranom a Čechom Danielom Veisom.
Komornú hudbu študoval ako violončelista v holandských Quatuors – kvartetách Chiligarian a Daniel a dostal rady od hudobníkov viedenskej filharmonie na festivale v Allergau v Rakúsku. Boris Bohó bol angažovaný v rôznych orchestroch ako orchester Štátnej opery Viedeň, komorný orchester « Bratislavskí sólisti» (sólo violončelo) a orchester Slovenskej filharmónie. Boris Bohó v rokoch 2001 až 2004 hral sólové violončelo v bratislavskom komornom orchestri La Cappella Istropolitana. Je to orchester, s ktorým interpretoval mnoho koncertov pre violončelo po celej Európe: Haydn, Boccherini, Vivaldi, v Nemecku, Rakúsku, Švajčiarsku, Francúzsku, Španielsku, Taliansku, Českej republike a pravdaže na Slovensku. Jeho repertoár je rozsiahly od barokovej hudby po súčasné diela.
Boris Bohó hrá pravidelne v Sláčikovom triu Jan Talicha, slávneho zakladateľa kvarteta toho istého mena a v orchestri Marie-Pierre Vendôme na husle.
QUATOR JOACHIM bude mať koncert v Múzeu v Trenčíne v sobotu 14. apríla 2007 o 19.00 hodine a v Kúpeľnej dvorane v Trenčianskych Tepliciach v nedeľu 15. apríla 2007o 15.00 hodine. Vstup voľný.
Informácie k podujatiam: 032 / 74 11 388