Učitelia a žiaci SOŠ, Bzinská 11 v Novom Meste nad Váhom sa v tomto školskom roku zapojili do medzinárodného projektu iTEC.
Cieľom tohto projektu je pripravovať a odskúšať scenáre, ktorých poslaním je viesť žiakov k samostatnej práci s využitím moderných technológií. V jesennom období v dvoch triedach prvého ročníka zrealizovali projektové vyučovanie, ktorého poslaním bolo navrhnúť dizajn prostredia školy alebo vzdelávacej hry. Jedna trieda si vybrala zmenu školského prostredia. Zmapovali súčasnú situáciu a navrhli zmenu prostredia tak, aby sa v ňom cítili príjemnejšie. Ďalšia trieda navrhovala vzdelávaciu hru v matematike. Vybrali si tému finančnej gramotnosti a navrhli hru, ktorá by učila žiakov investovať a spravovať vlastné financie. Vyučovanie sa zapáčilo nielen žiakom školy, ale aj koordinátorom medzinárodného projektu. Na základe týchto prác boli Mgr. Ivana Daridová a PaedDr. Jarmila Janisková vybrané za Slovensko na Zimnú školu vo Fínsku, ktorá bola v dňoch 12. – 15. marca 2013 na univerzite v Oulu.
Učitelia zo 16 krajín Európy vytvárali scenáre pre projekt iTEC v štvorčlenných skupinách. Každá skupina pracovala na dvoch scenároch (Real-live, active data collection a Virtual engines), ktoré bolo treba rozpracovať podľa požiadaviek a pripomienkovať ich. Konferencia prebiehala v priestoroch Ubiko. Ubiko je projekt, ktorého cieľom je rozvíjať osnovy a hodnotenie učenia a tímovú prácu učiteľov. Ubiko sa zaoberá najmä individuálnym učením, ktoré je podporované samoreguláciou.
V čom vidí prínos zimnej školy PaedDr. Jarmila Janisková?
„Sledovali sme žiakov nižších tried základnej školy, ako vo vzdelávaní vyžívajú technológie (tablety, počítače, iPod a interaktívnu tabuľu). Priestor, v ktorom sa učili, nebola jedna miestnosť zvaná trieda, ale niekoľko priestorov vzájomne poprepájaných s množstvom pomôcok (farby, pastelky, nožnice, zošity, lyže,...). Tento priestor bol zaujímavý aj tým, že žiaci mali k dispozícii rôzne stoly, ale aj loď so sedacími vakmi, filcové taburetky v tvare kocky. V jednej triede bolo niekoľko učiteľov (počet žiakov na jedného učiteľa nebol väčší ako 6), ktorí žiakom pomáhali pri ich vzdelávaní. Pod interaktívnou tabuľou bol tiež sedací vak, na ktorom žiaci sedeli tak, ako to každému najlepšie vyhovovalo. Podlaha bola pokrytá kobercom, ktorý bol vhodný na sedenie. Žiaci nemuseli mať prezuvky, mnohí (aj učitelia) chodili po škole len v ponožkách. Vzhľadom na to, že v Oulu bolo veľa snehu a zima ešte v plnom nasadení, tak žiaci časť dňa trávili na lyžiach. Okolo pol jedenástej si vzali z nádoby v učebni bežky a šli spolu s učiteľmi do prírody.
Prostredie vychováva – asi to nebude v tejto krajine len frázou. Aj my sme sa všetci pri vstupe do budovy prezúvali, napriek tomu, že sme boli v škole návštevou.
Dva dni intenzívnej práce na scenároch sme mali spestrené večerou v Sokeri-Jusii a v panskom sídle Maikkulan Kartano, kde sme mohli skúsiť aj pravú fínsku saunu.
Z Oulu sme videli málo, ale práca a spolupráca je skúsenosť, ktorá má úžasnú hodnotu,“ dodáva PaedDr.Jarmila Janisková.