Preskočiť navigáciu Prejsť na hlavné menu Prejsť na bočné menu Prejsť na dolné menu
Trenčiansky samosprávny kraj

Stanovisko komisie školstva a mládeže k reforme štátnej správy.

Komisia školstva a mládeže pri Zastupiteľstve Trenčianskeho samosprávneho kraja vyjadruje ostrý nesúhlas s pripravovanými legislatívnymi zmenami na úseku školstva v rámci reformy verejnej správy, najmä so vznikom „krajských školských úradov" od 1.1.2004, a to z dôvodu dvojkoľajnosti riadenia a financovania stredných škôl a školských zariadení. Pripravovaným návrhom zákona o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa zriaďuje nový inštitút „krajský školský úrad" ako orgán štátnej správy v školstve, ktorý nahrádza súčasný odbor školstva krajského úradu a odborný útvar obce a samosprávneho kraja a výrazným spôsobom obmedzuje kompetencie samosprávneho kraja v oblasti správy a riadenia škôl. Rovnako navrhovaný zákon o financovaní školstva odoberá samosprávnemu kraju kompetencie v oblasti financovania, keď samosprávny kraj ako zriaďovateľ stredných škôl nebude disponovať žiadnymi finančnými prostriedkami a bude plne podliehať krajskému školskému úradu, čo ešte viac skomplikuje finančné toky k organizáciám. Samospráva bude dokonca závislá od krajského školského úradu aj pri riešení havarijných stavov škôl. Návrhy uvedených zákonov popierajú základné princípy koncepcie reformy verejnej správy v oblasti regionálneho školstva, a to: - priblíženie výkonu verejnej správy v oblasti školstva k občanovi prostredníctvom prenosu výkonu štátnej správy v školstve v čo najväčšej miere na orgány územnej samosprávy (naopak centralizuje sa výkon činností na novovytvorených orgánoch štátnej správy), - zoštíhlenie orgánov štátnej správy v oblasti školstva (naopak narastá duplicita štátnej správy a samosprávy, čím sa zvyšuje neprehľadnosf a finančné nároky na verejný rozpočet). Komisia školstva a mládeže navrhuje: - zriaďovanie špeciálnych škôl samosprávnymi krajmi, ktoré patria pod krajské úrady, - financovanie regionálneho školstva priamo z MS SR na samosprávne kraje, metodickú - činnost' zabezpečovat' prostredníctvom regionálnych metodických centier. Komisia školstva a mládeže ďalej navrhuje, aby boli zrušené odbory školstva krajských úradov a ich kompetencie prenesené na regionálnu samosprávu v duchu integračného procesu SR do EÚ, ktorý preferuje demokratizáciu a regionalizáciu správy vecí verejných. Vznik novej siete obvodných, oblastných a krajských úradov špecializovanej štátnej správy zneprehľadní jej riadenie, ako aj finančné toky, ktorých náročnosť vzrastie pre niekoľko stoviek nových úradov. Kým dodnes bol štátny byrokratický aparát organizovaný v 8 krajských úradoch a 79 okresných úradoch, reforma so sebou prinesie vznik minimálne 6 nových úradov na úrovni každého kraja (školstvo, životné prostredie, sociálne veci, atď.), čo predstavuje spolu 48 úradov. A podobne tomu bude aj na úrovni nových 46 obvodov, kde okrem obvodných úradov všeobecnej štátnej správy budú pôsobit' i obvodné úrady špecializovanej štátnej správy. A tak finančné prostriedky, ktoré by mohli ísf na podporu zdecimovaného školstva, budú plynút' do bezodnej diery štátnej administratívy.
Zadajte Váš email
a my Vám budeme zasielať informácie o aktualitách z TSK