Vo štvrtok 13. novembra 2014 o 10.00 h sa v Úrade Trenčianskeho samosprávneho kraja uskutočnil podpis Memoranda o spolupráci medzi Trenčianskym samosprávnym krajom (TSK), zastúpeným Ing. Jaroslavom Baškom, predsedom TSK, Strednou priemyselnou školou, Bzinská, Nové Mesto nad Váhom, zastúpenou Mgr. Petrom Rebrom, povereným riadením školy a Slovensko–nemeckou obchodnou a priemyselnou komorou (SNOPK), zastúpenou Dr. Guidom Glaniom, výkonným členom predstavenstva.
Cieľom Memoranda o spolupráci je vzájomná spolupráca na pilotnom projekte duálneho vzdelávania v skupinách odborov elektrotechnika a strojárstvo a ostatná kovospracúvacia výroba. Po overení štyroch experimentálnych študijných odborov budú môcť žiaci v novom školskom roku 2015/2016 študovať v Strednej priemyselnej škole Bzinská v Novom Meste nad Váhom podľa nemeckého vzoru v odboroch: mechatronik, priemyselný mechanik, elektrotechnik, NC frézar. Pôjde o nový projekt duálneho vzdelávania, ktorý zatiaľ nebol implementovaný na žiadnej slovenskej strednej škole.
Ako uviedol Jaroslav Baška, predseda TSK: „Vychádzame zo skúseností v rámci nemeckých učebných plánov a najmä z postrehov ich zamestnávateľov. Trenčiansky samosprávny kraj zabezpečí materiálovo technologické dovybavenie školy nielen z vlastných finančných prostriedkov, ale aj z fondov EÚ. Veľmi dôležitou vecou je, že zamestnávatelia, s ktorými bolo podpísané memorandum v minulosti, si vyberú žiakov zo základných škôl a škola ich pripraví pre tieto firmy. Je to veľmi dobre nastavený princíp, lebo študenti a žiaci budú vychovávaní a pripravovaní práve pre požiadavky trhu práce. Sľubujeme si od toho, vo vzdialenejšom horizonte, že začne postupne klesať nezamestnanosť.“
Zámer zaviesť nemecký systém duálneho vzdelávania v SPŠ Bzinská prezentovali zástupcovia Slovensko-nemeckej obchodnej a priemyselnej komory (SNOPK) zriaďovateľovi (TSK) v októbri tohto roku. Študenti, ktorí prejavia záujem o takýto druh štúdia, absolvujú 60 % praktickej výučby priamo v podnikoch, zvyšných 40 % pripadne na teoretickú výučbu na škole. Štvorročné štúdium by malo byť ukončené maturitnou skúškou a výučným listom resp. certifikátom, ktorý udelí samotná firma.
„Projekt, ktorý štartujeme, je prvým projektom na Slovensku. Kľúčovým faktom je to, že firmy sú zodpovedné za veľkú časť odbornej praxe. Firmy si vyberú študentov, budú sa starať o ich praktickú výučbu a následne budú zamestnaní vo firmách. Sme veľmi potešení, že sa tento projekt realizuje v Trenčianskom samosprávnom kraji, v ktorom je veľa nemeckých firiem. Je dobrým signálom pre firmy, že Trenčiansky samosprávny kraj investuje do mladých ľudí,“ povedal Guido Glania, zástupca SNOPK.
Zámerom pilotného projektu podľa nemeckých učebných osnov je vychovávať odborníkov pre potreby firiem a investorov. Podniky by tak mali možnosť poskytnúť študentom potrebnú prax a po ukončení štúdia ich zamestnať ako kvalifikovaných odborníkov.
Ciele memoranda a pilotný projekt podporil aj Peter Rebro, poverený riadením Strednej priemyselnej školy v Novom Meste nad Váhom: „Naši absolventi majú najnižšiu mieru nezamestnanosti. V súčasnosti končí 70-80 žiakov a všetci majú uplatnenie. Žiaci tretích a štvrtých ročníkov už aj teraz praxujú vo firmách, no bude nutné upraviť osnovy, keďže objem praxe sa zvýši. V týchto dňoch propagujeme technické vzdelávanie v regióne a hľadáme spôsoby ako toto štúdium zatraktívniť.“
Signatári Memoranda sa zaviazali efektívne rozvíjať spoluprácu a podporu v nasledovných oblastiach:
1. Tvorba nových školských programov.
2. Experimentálne overenie nových školských vzdelávacích programov.
3. Vzdelávanie pedagogických zamestnancov.
4. Školenie školiteľov.
5. Spolupráca so zamestnávateľmi.
6. Zabezpečovanie teoretického vyučovania žiakov (40%).
7. Zabezpečovanie praktického vyučovania žiakov (60%).
8. Organizácia a vykonávanie skúšok (certifikácia a maturitné skúšky).
9. Finančné a materiálno-technické zabezpečenie.
10. Aktivity a propagácia duálneho vzdelávania.