Predstavitelia TSK a delegácie z Juhomoravského kraja sa po troch mesiacoch opäť stretli na Úrade TSK. Nosnými témami pracovného stretnutia bol systém duálneho vzdelávania a oblasť životného prostredia. JMK zastupovali na stretnutí Jana Pejchalová, poverená zabezpečovaním samosprávnych úloh v oblasti školstva a športu JMK, a Miroslav Kubásek, radný pre životné prostredie JMK. Oboch vzácnych hostí po pracovnom stretnutí sprevádzali podľa programu návštevy podpredsedovia TSK Jozef Trstenský a Richard Takáč.
Systém duálneho vzdelávania v praxi ukázali firmy z okresu Nové Mesto nad Váhom
V zavádzaní systému duálneho vzdelávania na Slovensku je Trenčiansky samosprávny kraj lídrom už druhý rok po sebe. Aj to je jeden z dôvodov, prečo delegácia JMK navštívila Trenčiansky kraj. Keďže v Českej republike s podobným projektom, akým je duálne vzdelávanie, len začínajú, pozitívne skúsenosti sa Juhomoravskému kraju veľmi zídu. „V oblasti duálneho vzdelávania je Slovensko o kúsok pred Českou republikou. Problém však máme rovnaký, a tým je nedostatočný počet kvalifikovanej pracovnej sily. Momentálne riešime nedostatok študentov v jednotlivých odboroch ale aj nedostatok majstrov odborného výcviku, kde dochádza ku generačnej obmene,“ povedala radní Jana Pejchalová.
Pracovná návšteva v okrese Nové Mesto nad Váhom bola zameraná na Strednú priemyselnú školu v zriaďovateľskej pôsobnosti TSK, ktorá ma v rámci duálneho systému vzdelávania podpísanú zmluvu so 7 zamestnávateľmi z regiónu. Kroky vzácnej návštevy smerovali do dvoch firiem, konkrétne do Vacuumschmelze na Hornej Strede a do Manz Slovakia v Novom Meste nad Váhom. Obe spomenuté firmy sprístupnili priestory, v ktorých praxujú študenti školy a zároveň vysvetlili fungovanie duálu od náboru žiakov až po ich činnosť vo firme.
V duálnom systéme vzdelávania je momentálne v TSK zapojených 12 stredných odborných škôl, 36 zamestnávateľov a viac ako 300 žiakov. Potešujúcou informáciou je, že pre školský rok 2017/2018 ponúkajú firmy v systéme duálneho vzdelávania predbežne viac ako 500 voľných miest. Duál sa v praxi osvedčil a je prospešný pre všetky zúčastnené strany. Zamestnávateľ získava kvalifikovanú pracovnú silu pripravenú podľa svojich požiadaviek, žiaci zas získavajú pracovné návyky a zoznamujú sa s firemnou kultúrou v reálnom pracovnom prostredí, pracujú s modernými zariadeniami. Veľkým pozitívom je ich zlepšený prospech, dochádzka a disciplína.
Projekt „symbióza“ a návšteva prírodnej záhrady priblížili oblasť životného prostredia
Druhou oblasťou, ktorej sa predstavitelia oboch partnerských regiónov venovali, bola téma životného prostredia. Oba kraje majú v tejto oblasti rozbehnuté podobné environmentálne projekty. Trenčianska župa má od roku 2015 spustený projekt Zelená župa, ktorého hlavné oblasti boli predstavené aj na spoločnom stretnutí. „Ďalší projekt, ktorý ma zaujal, sú tzv. Zelené oči, čo je dotačný program, ktorý je opäť podobný niečomu, čo máme u nás v Juhomoravskom kraji. Sú tam drobné rozdiely, o ktorých by som sa rád porozprával a prípadne sa inšpiroval,“ uviedol radný pre životné prostredie Juhomoravského kraja Miroslav Kubásek.
Prvou zastávkou bola Spojená škola internátna (SŠI) v Trenčíne, kde si podpredseda TSK Richard Takáč spolu s členom juhomoravskej delegácie Miroslavom Kubáskom prezrel priestory školského areálu. Škola sa môže pochváliť certifikátom ukážkovej prírodnej záhrady. Obaja sa tiež na škole oboznámili s projektom Symbióza. „Pred deti trpiace hendikepom je to určitý spôsob rehabilitácie. Vytvorená záhrada je vhodným prostredím aj z hľadiska výučby v prírode, ktoré týmto deťom môže pomôcť,“ uviedol podpredseda TSK Richard Takáč.
Spojená škola internátna, ktorú navštevujú telesne postihnuté deti, sa s radosťou zapája do environmentálnych aktivít. Riaditeľka školy Alena Gašparovičová spolu s projektovou manažérkou SŠI v Trenčíne Tatianou Dleskovou prítomných hostí oboznámila s projektmi tejto vzdelávacej inštitúcie. Jedným z nich je aj Zelená škola. Do tohto medzinárodného projektu je SŠI zapojená od roku 2004. Účasť v projekte je jasným dôkazom, že k ochrane životného prostredia a prírody sa tu pristupuje cieľavedome. Vyučovanie prebieha s dôrazom na zážitkové praktické vzdelávanie žiakov. „Máme vlastné políčka, takže si tu v rámci možností pestujeme najmä drobnú zeleninu ako mrkva, reďkvička. To, čo si žiaci sami nasadia, potom v rámci vyučovania skonzumujú, prípadne sa to využíva ešte v rámci vyučovania ako forma zážitkového vzdelania,“ uviedla Tatiana Dlesková.
Návštevy po stopách prírodných záhrad na území Trenčianskeho kraja ukončili v školskom areáli Strednej odbornej školy v Pruskom. Škola je zatiaľ hrdým nositeľom certifikátu prírodnej záhrady, no v lete sa plánuje jej rekonštrukcia. Účelom modernizácie je získanie certifikátu ukážkovej prírodnej záhrady. Strednú odbornú školu v Pruskom v zriaďovateľskej pôsobnosti TSK v súčasnosti navštevuje 293 žiakov.