Pôvod prvého elektromobilu, ktorý bol verejnosti predstavený, siaha až do roku 1881. Predstavil ho francúzsky fyzik Gustave Trouvé na parížskej výstave Expositon d`Electricité. Jednalo sa o trojkolesové vozidlo, ktoré pod svojou kapotou ukrývalo šesť nabíjateľných olovených batérií. Skutočne prvého výrobcu elektromobilu nie je možné jednoznačne určiť, keďže história spomína aj elektricky poháňaný automobil Maďara Ániána Jedlíka z roku 1828 alebo Škóta Roberta Andersona z obdobia rokov 1832 až 1839. Dlhoročný vývoj elektromobilov sa počas 137 rokov dočkal viacero úspechov ale aj pádov. V súčasnosti sa elektricky poháňané autá opäť derú do popredia a Trenčiansky samosprávny kraj s cieľom znížiť ekologickú stopu v tomto trende nezaostáva.
V rámci projektu Zelená župa sa vozový park TSK na začiatku tohto roka rozšíril o štyri nové elektricky poháňané automobily. Elektromobil vďaka domácej nabíjacej jednotke a voliteľnej palubnej nabíjačke je úplne nabitý za približne 4 až 5 hodín. Pri plnom nabití umožní zamestnancom úradu prejsť vzdialenosť približne 200 kilometrov, čo je viac ako dostačujúce pre väčšinu potrieb krajských zamestnancov. „Nákupom elektromobilov sa nám podarilo naplniť jeden z dôležitých bodov projektu Zelená župa. Som veľmi rád, že do úradného vozového parku pribudli elektromobily, ktoré nahradia už opotrebované staršie autá so spaľovacím motorom. Reálne sa nám podarí znížiť náklady na prevádzku áut, ale hlavne znížiť vypúšťanie škodlivých emisií CO2. Teší ma, že Trenčiansky samosprávny kraj sa postupnými krokmi stáva zelenším a hlavne šetrnejším k nášmu životnému prostrediu,“ uviedol trenčiansky župan Jaroslav Baška.
Náklady na prevádzku štyroch elektromobilov predstavujú 2 eurá na 100 km jazdy. Pre porovnanie s nákladmi na prevádzku súčasných úradných áut s benzínovým pohonom sú nižšie v priemere o 8 eur na 100 km jazdy a pri dieslovom o 5 eur na 100 km jazdy. Nové elektromobily nahradili staršie úradné vozidlá, čím sa zníži produkcia emisií CO2 medziročne o 15,6 ton. Toto zníženie predstavuje kompenzáciu až 1733 stromčekov za rok. Spoločne za roky 2014 a 2015 vyprodukovali vozidlá so spaľovacím motorom 43,83 ton emisií CO2. Za dva roky využívania elektromobilov to bude len 12,63 ton emisií CO2, čo predstavuje ročný úbytok 6,31 ton emisií CO2.
V štádiu príprav sa nachádza aj vybudovanie troch univerzálnych rýchlonabíjacich staníc, ktoré sú súčasťou okruhu podpory elektromobility v kraji. Tie chce TSK postupne vybudovať v Považskej Bystrici, Starej Turej a Prievidzi. Spustením troch nových staníc sa pokryje celé územie kraja, keďže v súčasnosti existujú dve nabíjacie stanice v Trenčíne a po jednej nabíjacej stanici na striedavý prúd (do 22kw/32A) v Novákoch a Bojniciach. Župné elektromobily spoznáte na cestách vďaka jednoznačnej identite, ktorá vychádza z loga Zelenej župy.