Ešte pred vyhlásením celospoločensky zavádzaných opatrení prijala riaditeľka CSS – Sloven Slavnica individuálne opatrenia v boji proti koronavírusu. Predtým, ako sa stala riaditeľkou zariadenia, sa viac ako 15 rokov profesionálne venovala epidemiológii.
Prvým preventívnym opatrením bol zákaz návštev v zariadení pre osoby s pozitívnou cestovateľskou anamnézou. Nezávisle od ďalších zavádzaných preventívnych opatreniach vydala riaditeľka CSS – Sloven Slavnica Plán krízových opatrení v súvislosti s nebezpečenstvom šírenia infekcie spôsobenej koronavírusom. Okrem informácií o samotnom ochorení sú v ňom uvedené informácie o manipulácii s odpadom, priložený je informačný leták o tom, ako sa správať v domácom prostredí či plán reprofilizácie lôžok a vyčlenenie izolačných miestností na každom oddelení. Súčasťou je aj zoznam telefónnych čísiel zamestnancov, ktorí vyjadrili ochotu zotrvať v krízovej službe v prípade karantény v CSS – Sloven. Zo zamestnancov centra bol zriadený Krízový tím.
Dodržiavanie prísnej respiračnej hygieny, meranie teploty, nosenie rúšok či rukavíc je teraz každodennou súčasťou práce zamestnancov zariadenia. V centre sa nachádza 202 klientov s najvyšším stupňom podpory a prevažne s psychiatrickými diagnózami. Pre týchto ľudí je nesmierne dôležitý kontakt s blízkymi a s okolím, ale aj využívanie metód pracovnej terapie. V súčasnej situácii, keď platia viaceré výrazné opatrenia, tím šikovných zamestnancov spolu s klientmi zariadenia svojpomocne zhotovil textilné rúška pre každého obyvateľa či pracovníka centra. „Solidarita, pomoc, rešpekt, schopnosť empatie a disciplína sa v týchto dňoch používajú a skloňujú vo všetkých smeroch. Je len na nás, do akej miery si uvedomujeme túto kolektívnu zodpovednosť, teda zodpovednosť jeden za druhého. Toto je ľudské a v tomto období najdôležitejšie,“ priblížila riaditeľka zariadenia Martina Mutalová.
Podobný princíp, ktorý funguje v CSS Sloven Slavnica, uplatňujú aj ostatné župné zariadenia sociálnych služieb. Tie si navzájom pomáhajú a informujú sa o prežitých skúsenostiach. „Oceňujem ich tímovú prácu v tejto neľahkej situácii a viem, že všetko, čo robia, robia s pocitom obrovskej zodpovednosti voči klientom, ale aj zamestnancom. Nemôžeme sa vyjadriť, že v zariadeniach sa nemôže nič stať, snáď len čas ukáže, či tieto prípravy boli postačujúce,“ uviedla vedúca Oddelenia sociálnej pomoci Ú TSK Elena Nekorancová.