V centre pozornosti 8. ročníka workshopu s názvom „Ako ďalej v agrorezorte?“, ktorý sa konal na pôde Strednej odbornej školy Pruské, bolo zlepšiť fungovanie duálneho vzdelávania medzi zamestnávateľmi a školou.
Podľa riaditeľky školy Janky Fedorovej, je cieľom ponúknuť študentom viac než len teoretické znalosti. Duálne vzdelávanie im poskytuje možnosť zapojiť sa do reálnych pracovných situácií, kde sa naučia zručnosti a postupy, ktoré nenájdu v učebniciach. „Cieľom SOŠ Pruské je umiestňovať čo najviac študentov práve do sektoru reálnej praxe, pretože tam sa naučia ako jednotlivé firmy fungujú, ako prebieha samotný pracovný proces. Stáva sa už pravidlom, že študenti, ktorí pracovali vo firmách formou duálneho vzdelávania sa neskôr stávajú platnými členmi pracovného tímu jednotlivých firiem,“ povedala riaditeľka.
V diskusii sa zástupcovia poľnohospodárskych firiem, predajcov poľnohospodárskej techniky a reprezentanti potravinárskeho odvetvia rozprávali o možnostiach, ako zlepšiť nedostatok pracovnej sily a diskutovali aj o zefektívnení systému náborovania žiakov.
O benefitoch duálneho vzdelávania prišli rozprávať zo Štátneho inštitútu odborného vzdelávania (ŠIOV), ktorý pomáha prepojiť školy s podnikmi a zabezpečuje, aby sa duálne vzdelávanie stalo súčasťou každodenného vzdelávacieho procesu. „Dnes sme sa na pôde školy v Pruskom rozprávali so zamestnávateľmi ohľadom najnovších trendov v odbornom vzdelávaní. Takisto sme si predstavili, čo znamená systém duálneho vzdelávania a prebrali sme aj tému náborovania žiakov,“ povedala za ŠIOV Jana Divínska. Samotná škola aktívne hľadá spôsoby, ako ešte viac zlepšiť spojenie medzi trhom práce a vzdelávaním. Nakoľko práve v poľnohospodárstve dlhodobo chýba kvalifikovaná pracovná sila.
V aktuálnom školskom roku má SOŠ Pruské 9 žiakov v troch rôznych firmách v rámci duálneho vzdelávania, pričom po certifikácii Mäsokombinátu Púchov by sa ich počet mohol ešte zvýšiť. Tento systém poskytuje žiakom praktické skúsenosti, ktoré sú cenné pre ich budúcu kariéru v poľnohospodárstve.