V poradí XIV. rokovanie župného parlamentu sa uskutočnilo v pondelok 1. júla 2024 v priestoroch Kongresovej sály Úradu TSK v prítomnosti 32 poslancov. Schôdzu, ktorú viedol župan Jaroslav Baška, mohla verejnosť sledovať prostredníctvom on-line prenosu priamo na webovom sídle www.tsk.sk i na youtube, tlmočená bola už tradične aj do posunkovej reči.
V úvode pracovného programu poslanci vzali na vedomie Správu z kontroly plnenia uznesení prijatých na XIII. zasadnutí Z TSK. Poslanecké plénum postupne prerokovalo a schválilo viacero návrhov na riešenie prebytočného nehnuteľného majetku TSK, následne sa venovalo školským témam. Na základe nového VZN sa mení výška príspevku na čiastočnú úhradu nákladov na nákup potravín a príspevku na čiastočnú úhradu režijných nákladov v školskej jedálni a výdajnej školskej jedálni. V súvislosti s aktuálnou finančnou situáciou župné stredné školy prehodnotili aktuálne platné finančné pásmo nákladov na nákup potravín a niektoré z nich požiadali o jeho zmenu.
Považskobystrické gymnázium bude používať názov Gymnázium Dominika Tatarku
Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR potvrdilo túto zmenu v sieti škôl a školských zariadení 29. mája 2024. V súvislosti s ňou Zastupiteľstvo TSK pristúpilo k schváleniu dodatku k Zriaďovacej listine gymnázia.
V rámci programu Erasmus+ realizujú svoje projekty ďalšie dve župné školy
Stredná priemyselná škola v Dubnici nad Váhom sa v rámci tohto programu zapojila do projektu Ďalší rozvoj odborného vzdelávania nás posúva vpred, ktorý má žiakom školy poskytnúť príležitosť, aby zažili osvedčené postupy odborného vzdelávania, prípravy a priemyselnej výroby v inej európskej krajine a učiteľom ponúknuť možnosť profesionálneho rozvoja v cudzom jazyku a inom vzdelávacom prostredí. Gymnázium v Novom Meste nad Váhom v rámci programu Erasmus+ realizuje projekt Európskym kultúrnym dedičstvom k Excelencii a kvalite školy, ktorého cieľom je zvyšovanie kľúčových kompetencií pedagógov a zvyšovanie kvality organizácie v oblasti riadenia. Obom školám kraj poskytne zdroje na predfinancovanie záverečnej platby.
Župa zaktualizovala akčný plán strategického dokumentu Plánu udržateľnej mobility
Plán udržateľnej mobility je komplexný strategický dokument, ktorým sa vymedzujú základné strednodobé a dlhodobé ciele v oblasti rozvoja dopravnej infraštruktúry, stanovujú sa priority rozvoja a identifikujú sa opatrenia a zdroje na ich dosiahnutie. Zastupiteľstvo TSK ho schválilo 23.11.2020. Slúži ako jeden z dôležitých podkladov pri príprave projektov, ktoré majú byť financované z nenávratných finančných prostriedkov EÚ.V rámci návrhovej časti dokumentu sú definované viaceré projekty rozdelené do zásobníku, niektoré z nich boli pomenované len všeobecne, iné už boli neaktuálne. Aktualizovaný zásobník obsahuje všetky projekty zamerané na dopravnú infraštruktúru TSK, obcí kraja, či ďalších aktérov, ktorí ho mali možnosť pripomienkovať a dopĺňať. Ide o investičné infraštruktúrne projekty v kategóriách – pešia doprava, cestná infraštruktúra, infraštruktúra VOD, verejná hromadná doprava a cyklistická infraštruktúra.
Trenčianska a Žilinská župa budú spolupracovať v oblasti integrovaného dopravného systému
Ide o systémové prepojenie medzi linkami a spojmi jednotlivých dopravcov s aktívnou pozíciou železníc a systémov mestskej hromadnej dopravy miest, a to postupným uplatnením cestovných poriadkov na báze pravidelnej taktovej dopravy, čo je zároveň efektívne aj z hľadiska nákladov. Na základe Strategického plánu rozvoja dopravnej infraštruktúry SR bolo podpísané spoločné Memorandum o spolupráci medzi TSK a ŽSK so zámerom vytvoriť spoločné IDS. Zámerom TSK je vytvorenie spoločného Organizátora IDS pre Trenčiansky a Žilinský kraj s pracovným názvom IDS Sever, a to pripojením sa do už fungujúcej spoločnosti Integrovaná doprava Žilinského kraja, s.r.o., pretože je to efektívnejšie ako vytvorenie samostatného IDS. Nového integrátora IDS Sever budú vlastniť obidva samosprávne kraje a krajské mestá. V budúcnosti budú oslovené všetky mestá, ktoré v rámci TSK prevádzkujú MHD. Návrh rozdelenia vlastníckych podielov je 35% samosprávne kraje, 15% krajské mestá.
Po Trenčíne a Partizánskom kraj vytvorí spoločné dopravné územie aj v Považskej Bystrici
V praxi to znamená, že cestujúci budú mať možnosť v rámci časti mesta Považská Bystrica využívať autobusy prímestskej autobusovej dopravy aj na zastávkach MHD za cestovné platného cenníka tarify pre MHD. Táto zmena cestujúcim prináša zvýhodnenie a zatraktívnenie ich cestovania verejnou osobnou dopravou. Nakoľko cenník taríf mestskej a prímestskej autobusovej dopravy nie je jednotný, zmluvné strany si budú prostredníctvom refundácie doplácať úbytok tržieb z cestovného spôsobený rozdielnymi sadzbami tarify, a to od 1. augusta 2024. V rámci mesta boli pre tento účel vytipované trasy a mestské časti, ktoré sú vo významnej miere modrými autobusmi obsluhované. V I. fáze pôjde o: Orlové, Považské Podhradie, Šebešťanovú, Podvažie – lávka, Považská Teplá a Vrtižer. Ďalšie časti mesta budú pri rozširovaní spoločného dopravného územia riešené formou dodatkov k zmluve.
Poslanci schválili aj zabezpečenie realizácie a spolufinancovanie viacerých projektov v rámci európskych štrukturálnych a investičných fondov, a to:
Vytvorenie regionálnej analýzy a regionálnych partnerstiev s cieľom identifikovania potrieb a lokalít vhodných na zriadenie centier pre prácu s mládežou území TSK
Krajské centrum voľného času v Trenčíne žiada o NFP z programu Slovensko na projekt, ktorého cieľom je zabezpečenie regionálnej analýzy o mladých ľuďoch v situácii NEET a ohrozených situáciou NEET. Ten sa stane podkladom pre vznik regionálnych partnerstiev, tvorbu regionálneho akčného plánu a identifikáciu lokalít na území kraja, kde vzniknú jednotné kontaktné miesta pre mladých, centrá pre prácu s mládežou. Projekt vytvorí priestor a zázemie pre aktivity, ktoré povedú k zníženiu počtu mladých ľudí vo veku 15-30 rokov, ktorí nemajú zamestnanie, nevzdelávajú sa a nezúčastňujú sa na odbornej príprave.
Čistý vodík – verejná autobusová doprava v TSK
Z programu Slovensko Trenčiansky kraj žiada o NFP na projekt, ktorého predmetom je obstaranie 10 elektrických autobusov s palivovými článkami – vodíkových autobusov, ktoré sa stanú súčasťou vozidlového parku, zabezpečujúceho prímestskú autobusovú dopravu v regióne hornej Nitry, konkrétne v okresoch Prievidza a Partizánske. Kapacita autobusov bude najmenej 57 cestujúcich, jedno státie pre invalidný vozík/detský kočík. Projekt je pilotným riešením, ktoré má overiť možnosť ekologizácie verejnej autobusovej dopravy prostredníctvom náhrady fosílnych palív za elektrinu a čistý vodík. Celkové oprávnené náklady projektu predstavujú 10,4 mil. eur, žiadaná výška NFP 10,4 mil. eur.
Zníženie energetickej náročnosti SOŠ technickej Dubnica nad Váhom
V rámci programu Slovensko kraj spracoval a žiada o NFP aj na projekt zníženia energetickej náročnosti župnej SOŠ technickej v Dubnici nad Váhom. Ten v rámci stavebných úprav rieši komplexné zateplenie budovy vrátane strechy, výmenu strešnej krytiny, okien a dverí jednotlivých pavilónov či teplovzdušné vetranie s chladením telocvične. Aby bol projekt oprávnený, musí úspora primárnej energie dosiahnuť minimálne 30%, pričom sa počíta, že by to mohlo byť až 59%. Výzva určuje výšku spolufinancovania v závislosti od plánovanej výšky úspory energie, maximálna výška príspevku môže dosiahnuť aj 100%. Pri plánovanej úspore 59% predstavuje spolufinancovanie 5% z celkových oprávnených výdavkov.
Modernizácia odborného vzdelávania na hornej Nitre – SOŠ Nováky
Ďalším projektom, v rámci ktorého chce župa zmodernizovať odborné vzdelávanie na hornej Nitre, je projekt SOŠ Nováky, ten má pomôcť zlepšiť vzdelávanie odborných pedagogických zamestnancov so zohľadnením potrieb transformujúceho sa regiónu. Jeho súčasťou je aj obstaranie a modernizácia materiálno-technického vybavenia odborných učební a pracovísk (robotiky, učebne pre prácu s plastami, virtuálnej reality, elektrodielne, pracoviska pneumatiky a hydrauliky, strojárskej dielne, učebne počítačových sietí, jazykovej učebne, chemických laboratórií, učebne technického kreslenia, biologického laboratória), ale aj stavebné úpravy a rekonštrukcia vnútorných priestorov hlavnej budovy, vrátane novovybudovaného parkovacieho miesta pre osoby so zdravotným postihnutím, či rekonštrukcia vstupu do objektu A, areálového rozvodu dažďovej kanalizácie a časti areálovej splaškovej kanalizácie. Tieto zmeny majú zabezpečiť zvýšenie kvality a odbornosti výučbového procesu školy, atraktivity štúdia na nej, prepojenia učebných a študijných odborov s ohľadom na trendy na trhu práce v transformujúcom sa regióne. Súčasťou projektu je vzdelávanie 10 pedagogických zamestnancov – učiteľov odborných predmetov. Ide o hĺbkové školenia na novo zakúpených technológiách.
Modernizácia odborného vzdelávania na hornej Nitre – OA Prievidza
Ďalšou školou, na ktorej chce župa zmodernizovať odborné vzdelávanie na hornej Nitre z Fondu spravodlivej transformácie je Obchodná akadémia Prievidza. Projekt je zameraný na zvýšenie kvality a odbornosti výučbového procesu, atraktivity štúdia na škole a prepojenie študijných odborov s trendmi na trhu práce pre potreby rozvoja regionálnej ekonomiky. Pozostáva z obstarania a modernizácie materiálno-technického vybavenia, aktualizácie školských vzdelávacích programov - prispôsobenie požiadavkám trhu práce, vzdelávania pedagogických zamestnancov v informačných systémoch a digitálnych zručnostiach, zo zvýšenia atraktívnosti školy vytvorením kreatívneho a komunitného centra, ale aj stavebných úprav priestorov školy. Tie budú v budove A pozostávať z vybudovania nového interiérového výťahu, rekonštrukcie rozvodov, vodozádržných opatrení, rekonštrukcie a výmeny zdravotechnickej inštalácie, chladenia vybraných miestností, dispozičných zmien, parkovacieho miesta, prístupovej trasy a vodiacich línií pre slabozrakých. V rámci materiálno-technického vybavenia sa zariadi 20 učební a miestností vrátane komunitného a kreatívneho centra. Bude obstarané nové vybavenie pre 3 učebne odbornej praxe, IKT a interiérové vybavenie pre 9 kmeňových učební a zmodernizované budú 3 jazykové učebne, vrátane multimediálnych prvkov a prvkov pre online vyučovanie. Vytvorená bude STREAM učebňa, ktorá bude vybavená najmodernejšou technikou. Súčasťou projektu je aj aktualizácia dvoch školských vzdelávacích programov pre študijné odbory obchodná akadémia a pomaturitné štúdium hospodárska informatika a vypracovanie nového vzdelávacieho programu pre odbor obchodná akadémia – bilingválne štúdium. Realizované bude aj vzdelávanie 12 pedagógov odborných predmetov v práci s technológiami a v najnovších trendoch sektora, vrátane workshopov. Novovzniknuté komunitné centrum bude slúžiť ako priestor pre mentoringové a tutoringové programy, kde starší študenti a odborníci z praxe z regiónu pomáhajú mladším študentom s učením a osobným rozvojom.
Navýšili spolufinancovanie rekvalifikačného projektu
Podľa pôvodného plánu a schváleného projektu sa do projektu Podpora zamestnateľnosti v regióne horná Nitra II. malo zapojiť 700 účastníkov, za HBP 620 zamestnancov a za SE ich malo byť 80. Počas realizácie projektu došlo k potrebe zmeny, pretože za HBP prejavilo o vstup do projektu záujem viac zamestnancov, naopak zo SE malo záujem o projekt menší počet zamestnancov. Preto TSK požiadal ministerstvo, aby boli počty upravené na 800 zamestnancov HBP a 45 zamestnancov SE. Táto zmena však mala vplyv aj na zmenu rozpočtu projektu a výšku spolufinancovania. Celkový rozpočet národného projektu po navýšení počtu účastníkov je za všetkých partnerov 14,4 mil. eur (pôvodne 12,4 mil. eur). Spolufinancovanie kraja vo výške 8% predstavuje 177 584,89 eur. Pôvodné bolo schválené maximálne do výšky 168 177,95 eur.
Poslanci zobrali na vedomie aj Informatívnu správu o plnení Programu hospodárskeho rozvoja a sociálneho rozvoja TSK 2013 – 2023 k 31.12.2023 a o plnení Programu hospodárskeho rozvoja a sociálneho rozvoja TSK 2022 – 2030 k 31.12.2023. A tiež Odpočet plnenia Koncepcie rozvoja sociálnych služieb Trenčianskeho samosprávneho kraja do roku 2030 za rok 2023. Do svojich lavíc poslanci najbližšie zasadnú 23. septembra 2024.