Označovanie kozmetických výrobkov
Na kozmetických výrobkoch sa vo vzťahu k ochrane životného prostredia a teda aj nášho zdravia sa môžeme najčastejšie stretnúť s nasledovným označením:
ECOCERT
Snáď najznámejšia certifikačná spoločnosť v Európe je francúzsky ECOCERT, ktorý bol založený už v roku 1991 a dnes pôsobí vo viac ako 80 krajinách, pričom v rodnom Francúzsku certifikuje viac ako 70% bio producentov. Majitelia tejto ekologickej certifikácie sú producenti surovín, výrobcovia, značky a iní ďalší „hráči“ v kozmetickom priemysle. Ecocert poskytuje dva druhy ochranných známok s názvom COSMOS (COSMetic Organic and natural Standard), ktoré sú podriadené prísnym kritériám:
Ecocert Organic Cosmetic - minimálne 95% všetkých zložiek je prírodného pôvodu, minimálne 95% všetkých zložiek je rastlinného pôvodu, minimálne 10% všetkých ingrediencií pochádza z ekologického poľnohospodárstva.
Ecocert Natural Cosmetic - minimálne 95% všetkých zložiek je prírodného pôvodu, minimálne 50% všetkých zložiek je rastlinného pôvodu, minimálne 5% všetkých ingrediencií pochádza z ekologického poľnohospodárstva.
CERTIFIKAČNÁ SPOLOČNOSŤ ORGANIC SOIL ASSOCIATION
Ďalšou významnou európskou certifikačnou spoločnosťou je Organic Soil Association. Je jedinou charitatívnou organizáciou v Británii, ktorá sa zaoberá komplexne zdravím ľudí, životným prostredím, ako aj životnými podmienkami zvierat, pretože ako vyhlasuje, je si vedomá toho, že tieto oblasti nie je možné riešiť separátne, keďže je medzi nimi úzke prepojenie. Produkty, ktoré sú označené ich logom, spĺňajú náročné kritériá, pričom najhlavnejším je obsah organických surovín nad hladinou 70%. Na etikete pritom musí byť uvedené percento obsahu. Pokiaľ tak nie je a na produkte je uvedené logo, znamená to, že obsah ekologicky certifikovaných zložiek je vyšší než 95%.
V Európe je v mnohých krajinách zavedená aj národná certifikácia. Je to najmä v krajinách s rozvinutým kontrolovaných ekologickým poľnohospodárstvom. Vo Francúzsku sa môžeme ešte stretnúť so značkou AB – Agriculture Biologique, v Nemecku so značkou BDIH, na produktoch označovanou ako „Kontrolovaná prírodná kozmetika“. V Českej republike figuruje značka BIO zebra. V Taliansku je to ICEA (Inštitút pre etickú certifikáciu), ktorý udeľuje certifikát Bio Eco Cosmesi.
NATRUE
BDIH
Dva najbežnejšie certifikáty prírodnej kozmetiky v Nemecku sú značka kvality BDIH a certifikát NATRUE. Spotrebiteľom poskytujú nasledujúce informácie:
- Výrobcovia certifikovanej prírodnej kozmetiky musia dodržiavať normy certifikátu kvality.
- To znamená, že ich výrobky neobsahujú žiadne prísady na báze ropy, silikóny, polyetylénglykoly (PEG). PEG sú látky, ktoré sa často používajú v konvenčnej kozmetike ako penidlá alebo emulgátory.
- Mikroplasty na báze minerálnych olejov a mnohé konzervačné látky nie sú povolené.
- Prírodná kozmetika sa navyše zaobíde bez syntetických farbív a vonných látok.
Certifikovaní výrobcovia prírodnej kozmetiky okrem toho zohľadňujú aspekty ochrany prírody a zvierat, ako aj udržateľnosť, napríklad pokiaľ ide o používanie palmového oleja. Prírodná kozmetika nemusí nutne znamenať, že aj použité výrobky pochádzajú z ekologického poľnohospodárstva. Pri certifikovanej prírodnej kozmetike sa množstvo surovín, ktoré musia pochádzať z ekologického poľnohospodárstva líši v závislosti od označenia. V BDIH to konkrétne znamená: výrobok z kontrolovanej prírodnej kozmetiky sa môže nazývať „organický“, iba ak je podiel organického vo vzťahu k všetkým zložkám výrobku, ktoré je možné použiť v ekologickej kvalite (t. j. bez vody a minerálov), najmenej 95 percent.
USDA
Zo sveta spomeňme USDA (United States Department of Agriculture), ktorá je americkou národnou certifikačnou spoločnosťou. Podobne ako už spomínané európske inštitúcie sa zaoberá certifikáciou produktov ekologického poľnohospodárstva. Podmienkou je dodržanie obsahu zložiek vo výške 95% z ekologického pestovania, ako aj kontrola skladovania a balenia. Zakazuje sa GMO, umelé hnojivá, pesticídy a iné syntetické a chemické látky.
FAIR TRADE
Fair trade v preklade znamená spravodlivý/férový obchod. Ide o spoločnosť, ktorá sa ako prvá už v 40. rokoch 20.storočia začala zaoberať problémom zneužívania práce v rozvojových krajinách. V roku 1989 nato vznikla spoločnosť známa pod dnešným názvom WFTO (World Fair Trade Organisation).
RSPO
Dôležitý je tiež spôsob produkcie palmového oleja. Palmový olej sa vo veľkom rozsahu používa v kozmetických a hygienických tovaroch. Preto je veľmi dôležité, či sa pestovanie paliem olejových deje udržateľným spôsobom, nepoškodzujúcim životné prostredie. Spoločnosť RSPO certifikuje svojou značkou výrobky s palmovým olejom, ktorý sa dorába takým spôsobom, že pri ňom nedochádza ku klčovaniu a vypaľovaniu pralesov, ani k ohrozovaniu oblastí so vzácnymi ekosystémami. Spoločnosť tiež podporuje domácich pestovateľov a udržuje cenové stropy.
VEGAN
Nezisková spoločnosť Vegan Society svojím logom označuje produkty bez živočíšnych tukov a tiež tieto produkty nie sú testované na zvieratách.
Ďalšie informácie o certifikátoch používaných v kozmetike nájdeme na:
https://www.handymade.sk/kozmeticke-certifikaty-a-certifikacne-spolocnosti/
Alebo aj v knihe Tajemství kosmetiky od českého autora, Víta Syrového.