Udržateľná doprava
Politika dopravy musí brať na zreteľ najmä ochranu života.
Znížiť úmrtnosť chodcov, aby naše verejné priestory fungovali spravodlivejšie a aby mali udržateľné formy dopravy prioritu. Rozvoj dopravy spôsobuje veľký tlak na životné prostredie. Zaberá veľké plochy krajiny, spôsobuje hluk, otrasy, znečistenie ovzdušia a produkuje skleníkové plyny, ktoré majú za následok zmenu klímy. Škodliviny v ovzduší naďalej vplývajú na lesy, rastliny a zvieratá žijúce vo voľnej prírode, ale aj na zdravie obyvateľstva.
Možné negatívne vplyvy dopravy:
• znečisťovanie vody a pôdy
• znižovanie biodiverzity
• tvorba odpadov
• hluk a vibrácie
• záber pôdy dopravnými stavbami
• nehodovosť
• znehodnocovanie budov a historických pamiatok
• produkcia skleníkových plynov a znečisťovanie ovzdušia
Vyššia kvalita života: Cieľom je bezpečnosť, čisté ovzdušie, menej hluku, kvalitné verejné priestory pre všetkých, aj pre seniorov aj ľudí so zdravotným znevýhodnením, viac priestoru pre život a zeleň, väčšiu samostatnosť pre deti, chrániť klímu a ekonomické výhody. S ohľadom na alarmujúce dôsledky klimatickej krízy, je dôležité radikálne zníženie emisií skleníkových plynov.
Faktom však je, že vyše 70% emisií skleníkových plynov CO2 v EÚ tvorí osobná automobilová doprava.
Znížiť počet obetí dopravných nehôd je možné premysleným nastavením dopravy - nešťastiam sa dá zabrániť systémovými opatreniami, potrebujeme utlmovať automobilovú dopravu, najmä v ľudských sídlach, ktorej intenzita sa stále zvyšuje. Je to vec rovnováhy, rovnosti a spravodlivosti - uvedomiť si, že vodiči mali dlhé roky veľké privilégiá na úkor ostatných, a že to presiahlo hranice, a ochrana chodcov sa týka 100 % populácie podporovať udržateľné formy mobility: chôdzu, bicyklovanie, verejná doprava, zdieľaná mobilita, vrátane individuálnej automobilovej dopravy.
V spoločnosti a hospodárstve plní doprava veľmi dôležitú úlohu. Kvalita nášho života závisí od jej efektívnosti a dostupnosti. Zároveň je aj kľúčovým zdrojom tlakov v oblasti životného prostredia v Európskej únii (EÚ) a prispieva k zmene klímy, znečisteniu ovzdušia a hluku. Zaberá tiež veľké pásy pôdy a prispieva k rozrastaniu miest, fragmentácii biotopov a zhutňovaniu povrchov.
Preferujeme cestu vlakom a autobusom, najvhodnejším druhom hromadnej dopravy je vlak
- vymeňme auto v meste za pohodlné topánky a svižnú chôdzu (chôdza je zdravý pohyb, ktorý nás zbaví stresu a zlepší našu kondíciu),
- pre väčšie vzdialenosti v meste používajme bicykel,
- uprednostníme dovolenku v domácom prostredí - ušetríme peniaze, únavu a znečistenie prostredia spojené s cestou, podporíme domácu ekonomiku.
Riešenia regionálnej dopravy
- budovať mestá krátkych vzdialeností – (tzv. koncept 15 minútového mesta)
- bezpečnejšia infraštruktúra - priebežné chodníky, ostrovčeky, spomalenie v obci, ale nie len značky, ale aj fyzická zmena ulíc, zakrivenie, zúžiť pruhy, bariéry, vizuálne prvky, spomaľovače
- priorita pre MHD
- meranie rýchlosti, stacionárne radary
- verejní činitelia, Polícia a Mestská polícia môže ísť príkladom, tiež používať bicykle a ísť pešo
- znižovať intenzitu tranzitných komunikácii vo vybraných problematických lokalitách - brať ohľad v prvom rade na miestnych obyvateľov tam, kde je to možné
- zmena pruhov pre autá na buspruhy, tam kde to má zmysel – väčšie mestá a chránené cyklopruhy v mestách a obciach, prípadne cyklo-bus pruhy, zužovanie pruhov, pridať viac priechodov vo vybraných problematických lokalitách.
- zavedenie nízkoemisnej zóny v centre okresných miest
- diskusia k nízko emisným zónam: „Nízkoemisná zóna (NEZ) alebo Low Emission Zone (LEZ) je oblasť, ktorá je označená riadnou dopravnou značkou a povoľuje vstup iba tým vozidlám, ktoré sú označené platnou ekologickou známkou (plaketou). Dôvodom je ochrana životného prostredia, zdravia obyvateľov ale aj zníženie hluku, smogu a znečistenia v meste. Týka sa to nielen osobných vozidiel, ale i nákladných, autobusov či dodávok. Vodič je povinný oboznámiť sa s tým, ako a či v danej krajine funguje nízko emisná zóna a čo je potrebné pre jej vstup – nálepka, známka, plaketa, poplatok alebo je vstup pre jeho vozidlo zakázaný úplne.“
- záujmy chodcov niekto musí personálne zastrešovať, možno uvažovať o samostatnom útvare (útvar komisára pre peších)
- grafikony upraviť a korigovať tak, aby bola nadväznosť autobusovej dopravy na vlakovú, aby sa znížil počet používania áut, doprava by zároveň mala byť dostupná a aj cenovo prístupná.
Ekomapa TSK: Elektronabijacie stanice pre automobily
Ekomapa TSK: Pozicovne a servis bicyklov
Ekomapa TSK: Bicyklove stojany s pumpou ci nabijanim pre elektrobicykle