Preskočiť navigáciu Prejsť na hlavné menu Prejsť na bočné menu Prejsť na dolné menu
Trenčiansky samosprávny kraj
  • Hlavná stránka
  • Mapa stránok
  • Otázky a odpovede
  • Kontakt

Otázky a odpovede

Doprava

Ako a kde sa môžem informovať o odchodoch autobusov prímestskej/regionálnej autobusovej dopravy?

Trenčiansky samosprávny kraj, ako príslušný správny orgán a objednávateľ regionálnej autobusovej dopravy na území TSK schvaľuje cestovné poriadky a jeho zmeny v súlade s § 12 Zákona č. 332/2023 Z. z. o verejnej osobnej doprave. Cestovný poriadok sa schvaľuje spravidla na jeden rok. V prípade požiadaviek obcí alebo verejnosti, popr. zmien vplývajúcich na rozhodujúce okolnosti napr. zmena Plánu dopravnej obslužnosti TSK, zmena technického stavu a priepustnosti ciest na trase autobusovej linky môže TSK nariadiť mimoriadnu zmenu cestovného poriadku.

Dopravca je povinný po schválení príslušného cestovného poriadku tento zverejniť (aj v prípade jeho zmeny) na svojom webovom sídle:

www.sadpd.sk

www.sadtn.sk

Zároveň informujeme, že aktuálne zmeny cestovných poriadkov môžete nájsť:

https://www.tsk.sk/doprava/oznamenia-a-zmeny-cestovnych-poriadkov/oznamenia-a-zmeny-cestovnych-poriadkov-rad-1.html?page_id=272103

Cestovné poriadky železničnej dopravy

Na cestovný poriadok v železničnej doprave sa vzťahujú osobitné predpisy - § 44 zákona č. 513/2009 Z. z. o dráhach a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a § 81 až 85 vyhlášky Ministerstva dopravy Slovenskej republiky č. 351/2010 Z. z. o dopravnom poriadku dráh v znení neskorších predpisov.

Pripomienky k cestovným poriadkom železničnej dopravy je možné podať na webovej stránke dopravcu ZSSK, a. s. https://www.zssk.sk/zakaznicke-podania/

 

Pripomienky k cestovným poriadkom železničnej dopravy je možné zasielať aj poštou na adresu:

Železničná spoločnosť Slovensko, a. s.

Sekcia marketingu

Oddelenie obchodu

Rožňavská 1

832 72 Bratislava

 

https://www.tsk.sk/doprava/oznamenia-a-zmeny-cestovnych-poriadkov.html?page_id=383130

Kde nájdem podrobné informácie o možnosti použitia časových cestovných lístkov v modrých autobusoch?

Trenčiansky samosprávny kraj je objednávateľom dopravných výkonov vo verejnej osobnej doprave a v zmysle § 21 ods. 6 písm. c) Zákona č. 56/2012 Z. z. o cestnej doprave, resp. § 14 a § 15 Zákona č. 332/2023 Z. z. o verejnej osobnej doprave určuje maximálne sadzby základného jednosmerného obyčajného a zľavneného cestovného a sadzby časového predplatného cestovného (7-dňový a 30-dňový predplatný cestovný lístok) uvedených v Tarife prímestskej autobusovej dopravy – platnosť od 13.12.2020 – link: https://www.tsk.sk/dokumenty/doprava/tarifa-cennik-primestskej-autobusovej-dopravy-platnost-od-13.12.2020.html?page_id=761597

Informácie o používaní časových lístkov prímestskej autobusovej dopravy sú bližšie špecifikované:

https://www.tsk.sk/doprava/casove-listky-primestskej-autobusovej-dopravy.html?page_id=751268

alebo aj na webových stránka dopravcov:

www.sadpd.sk

www.sadtn.sk

Kde nájdem informácie o aktuálnom stave a zjazdnosti ciest?

Trenčiansky  samosprávny kraj je vlastníkom ciest II. a III. triedy v zmysle §3d ods. 2 Zákona č.135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) v znení neskorších predpisov, ak osobitný predpis neustanovuje inak. V rámci svojich kompetencií Trenčiansky samosprávny kraj a Správa ciest TSK, ako príspevková organizácia zhromažďuje informácie o zjazdnosti týchto ciest, ktoré poskytuje MD SR bezplatne. Tieto informácie môže poskytovať verejnosti. Informácie sú zverejnené na webovom portáli Slovenskej správy ciest - odkaz na webové stránky www.zjazdnost.sk

www.bellmet.eu

www.odoprave.info

 

Prípadné dopravné obmedzenia a uzávierky ciest na území TSK je možné sledovať:

https://www.tsk.sk/doprava/dopravne-obmedzenia.html?page_id=13972

https://www.sctsk.sk/

 

V zimnom období, t. j. od 1. novembra do 31. marca nasledujúceho roka je možnosť sledovania pohybu cestárskych vozidiel:

Zimná údržba ciest TSK

Kde nájdeme bližšie informácie o stave a príprave cyklotrás v rámci Trenčianskeho kraja?

Bližšie informácie ohľadne prípravy a samotnej realizácie cykotrás v rámci Trenčianskeho kraja je možné nájsť na web stránke: https://www.cyklotrasytsk.sk/.

Kedy sa bude realizovať úsek cesty medzi ďialničným privádzačom v Trenčíne po Mníchovú Lehotu tzv. "panelka"?

Uvedená cesta je cestou I. triedy, konrétne sa jedná o úsek cesty I/9, ktorá nespadá do kompetencie Trenčianskeho samosprávneho kraja. Uvedená cesta je v kompetencii Slovenskej správy ciest, konkrétne uvedený úsek spadá pod Slovenskú správu ciest Investičnú výstabu a správu ciest Žilina.

Na základe informácií so Slovenskej správy ciest uvádzame:

Účelom a cieľom stavby je  rekonštrukcia krytu existujúcej  betónovej vozovky, aby cesta zodpovedala podmienkam pre dopravu, zvýšenie  bezpečnosti, plynulosti a rýchlosti  cestnej premávky. Rekonštrukcia cesty spočíva v odstránení porušenej betónovej vozovky, ktorá bude nahradená polotuhou vozovkou so živičným povrchom. Súčasťou rekonštrukcie je aj rekonštrukcia vybraných križovatiek s cestami II. a III. triedy, mostných objektov v trase a na  minimalizáciu hlukových emisií budú vybudované  protihlukové steny.

Aktuálny stav prípravy:

Stavba je majetkoprávne vysporiadaná. t.č. prebieha stavebné konanie. Po vydaní stavebného povolenia bude zahájené  verejné obstarávanie na zhotoviteľa stavebných prác.

Predpoklad vydania stavebného povolenia: 07/2020

Predpoklad začatia stavebných prác: 04/2021 Stavba bude spolufinancovaná z prostriedkov EÚ-OPII.

Skutočný termín zahájenia výstavby je závislý od priebehu VO na výber zhotoviteľa stavebných prác.

Sociálna pomoc

Je Inteligentná domáca asistentka IDA vhodná aj pre mňa, resp. pre mojich blízkych?

Systém IDA je určený len pre obyvateľov Trenčianskeho kraja. Ak Vy alebo Váš blízky žijete osamotene (prípadne väčšiu časť dňa trávite doma sami), máte zníženú fyzickú alebo zdravotnú kondíciu, trpíte rizikovým ochorením alebo zdravotným postihnutím, je pre Vás IDA ideálna voľba bez ohľadu na Váš vek. Inteligentná domáca asistentka je vhodná aj pre tých ľudí, ktorí sa zotavujú doma po hospitalizácii.

Je sociálna služba s využitím systému IDA naozaj bezplatná? Nebudeme mať pri zavedení systému IDA žiadne počiatočné alebo pravidelné mesačné výdavky?

Inštalácia systému IDA v domácnosti je bezplatná. IDA potrebuje na správnu činnosť pripojenie na internet. Ak v domácnosti internet zavedený máte, nemusíte nič ďalej riešiť. Ak internet doma zavedený nemáte, vieme Vám s tým pomôcť – môžete využiť ponuku zvýhodneného balíčka od spoločnosti Slovak Telecom, a.s., s objemom dát 500 MB mesačne, za ktorý budete platiť len 3 eurá mesačne.

Nahráva systém IDA obrazový alebo zvukový záznam z domácnosti? Môže ma niekto pomocou systému sledovať?

Systém IDA obyvateľa domácnosti nesleduje ani nenahráva. IDA monitoruje pohyb klienta v domácnosti len na základe teplotného rozdielu medzi jeho telesnou teplotou a teplotou okolitého prostredia. Nevytvára žiaden obrazový ani zvukový záznam.

Nemám doma internet, ktorý potrebujem pre správne fungovanie systému IDA v mojej domácnosti. Mám záujem o Vami ponúkaný mobilný internet. Ako a kde si ho môžem vybaviť?

Všetky potrebné informácie Vám poskytne poskytovateľ sociálnej služby v okrese Vášho bydliska. Zoznam poskytovateľov sociálnej služby s využitím systému IDA nájdete na webovom sídle Trenčianskeho samosprávneho kraja.

Ako dlho mi môže byť služba poskytovaná? Je to časovo obmedzené?

Poskytovanie sociálnej služby nie je pre Vás ako prijímateľa časovo obmedzené, Inteligentnú domácu asistentku môžete mať doma tak dlho, ako ju budete potrebovať. Sociálna služba Monitorovanie a signalizácia potreby pomoci bude za nezmenených podmienok poskytovaná žiadateľom do konca r. 2028 (platnosť Zmluvy o spolupráci medzi TSK a poskytovateľmi sociálnej služby). Po uvedenom dátume sa môžu podmienky poskytovania služby zmeniť. Pri akejkoľvek zmene podmienok je potrebné uzatvoriť dodatok k zmluve o poskytovaní sociálnej služby.

Za ktoré sociálne služby sa neplatí úhrada?

V zmysle § 72 ods. 6 zákona č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách sa neplatí úhrada za:

  1. Tlmočenie
  2. Krízovú pomoc poskytovanú prostredníctvom telekomunikačných technológií,
  3. Podporu samostatného bývania
  4. Preventívnu aktivitu
  5. Pomoc pri uplatňovaní práv a právom chránených záujmov
  6. Pomoc pri pracovnom uplatnení
  7. Pomoc pri príprave na školské vyučovanie a sprevádzanie dieťaťa do a zo školy a školského zariadenia
  8. Stimulácia komplexného vývinu dieťaťa so zdravotným postihnutím
  9. Sociálne poradenstvo
  10. Sociálnu rehabilitáciu
  11. Rozvoj pracovných zručností

Na zabezpečenie akých sociálnych služieb je TSK povinný poskytnúť finančný príspevok na prevádzku poskytovanej sociálnej služby?

TSK je povinný poskytnúť finančný príspevok na prevádzku poskytovanej sociálnej služby neverejnému poskytovateľovi sociálnej služby, ktorý neposkytuje sociálnu službu s cieľom dosiahnuť zisk a poskytuje sociálnu službu v zariadení, ktorým je:

A.

  1. Útulok
  2. Domov na polceste
  3. Zariadenie núdzového bývania
  4. Zariadenie dočasnej starostlivosti o deti
  5. Zariadenie podporovaného bývania
  6. Rehabilitačné stredisko
  7. Domov sociálnych služieb
  8. Špecializované zariadenie

B. Služba včasnej intervencie

C. Tlmočnícka služba

D. Sociálna služba v integračnom centre

E. Podpora samostatného bývania

F. Špecializované sociálne poradenstvo ako samostatnú odbornú činnosť

G. Sociálnu rehabilitáciu ako samostatnú odbornú činnosť

Aký je postup pri zabezpečení služby včasnej intervencie?

V prípade záujmu o poskytovanie služby včasnej intervencie v územnom obvode TSK môžete priamo kontaktovať subjekty, ktoré túto sociálnu službu poskytujú a sú najbližšie k miestu Vášho bydliska. Zoznam subjektov nájdete na webovej stránke TSK:

https://www.tsk.sk/socialna-pomoc/socialne-sluzby-v-tsk/sluzba-vcasnej-intervencie.html?page_id=366110

V okresoch nachádzajúcich sa v blízkosti Žilinského samosprávneho kraja (okresy Púchov a Považská Bystrica) zabezpečuje túto sociálnu službu Centrum včasnej intervencie Žilina, n.o..

Mám malé dieťa so zdravotným postihnutím, aký druh sociálnej služby je pre neho vhodný?

Pre deti do 7 rokov veku je v zmysle § 33 zákona 448/2008 Z. z. o sociálnych službách vhodná služba včasnej intervencie, ktorá sa poskytuje dieťaťu a aj rodine tohto dieťaťa buď ako ambulantná  alebo terénna sociálna služba.

Som v dôchodkovom veku a potrebujem pomoc, ako mám postupovať?

Pre osoby v dôchodkovom veku – „seniorov“ sú prioritne určené zariadenia pre seniorov, nakoľko práve tento typ zariadenia je určený pre ich vekovú kategóriu. Žiadosť o posúdenie odkázanosti sa podáva na príslušnú obec (miesto trvalého pobytu občana). Po vykonaní posudkovej činnosti sa zistí stupeň odkázanosti, ktorý ak je od IV. Až po VI. znamená, že boli splnené podmienky odkázanosti a nič nebráni tomu, aby sa začala služba v zariadení pre seniorov poskytovať. Občan požiada príslušnú obec o zabezpečenie poskytovania sociálnej služby v zariadení pre seniorov a obec následne osloví vybraného poskytovateľa. Ak poskytovateľ nemá voľné miesto a občan trvá na poskytovaní sociálnej služby u vybraného poskytovateľa, žiadosť bude zaevidovaná v poradovníku čakateľov. Obec taktiež poskytne občanovi sociálne poradenstvo, aby bol o všetkom informovaný.

Vzhľadom ku skutočnosti, že do pobytových zariadení by mali ísť občania, ktorým už iný druh sociálnej služby nerieši sociálnu situáciu, odporúčame najskôr využiť terénne a ambulantné sociálne služby. Prioritne terénnu sociálnu službu – opatrovateľskú službu v domácnosti (o odkázanosti rozhoduje príslušná obec), vtedy si občan platí úhradu za tie činnosti/úkony, ktoré si dohodne v zmluve s poskytovateľom sociálnej služby a teda na ktoré je odkázaný.

Môj príbuzný potrebuje pomoc v zariadení sociálnych služieb, avšak nedokáže sa podpísať, ako postupovať?

V prípade, že sa občan nemôže podpísať vzhľadom k svojmu zdravotnému stavu t. j. nemôže podať žiadosť o posúdenie odkázanosti resp. žiadosť o zabezpečenie sociálnej služby, uzatvoriť zmluvu o poskytovaní sociálnej služby a nemá súdom ustanoveného opatrovníka, môže tak urobiť aj iná fyzická osoba v jeho mene, ale na základe potvrdenia ošetrujúceho lekára o zdravotnom stave.

Potrebujem pomoc pri kúpeli, stravovaní a pri návšteve lekára, no nechcem ísť do pobytového zariadenia sociálnych služieb. Aká služba je pre mňa určená?

Opatrovateľská služba je sociálna služba poskytovaná fyzickej osobe, ktorá:

  • je odkázaná na pomoc inej fyzickej osoby a jej stupeň odkázanosti je najmenej II podľa prílohy č. 3a
  • je odkázaná na pomoc pri úkonoch sebaobsluhy, úkonoch starostlivosti o svoju domácnosť a základných sociálnych aktivitách podľa prílohy č. 4

Odkázanosť na opatrovateľskú službu posudzuje príslušná obec, kde má občan trvalý pobyt. Občan je povinný podať žiadosť o posúdenie odkázanosti spolu s potvrdením od lekára o nepriaznivom zdravotnom stave.

Opatrovateľskou službou sa poskytujú úkony (sebaobsluha – strava, hygiena, liečebný režim, pohyb,..., základné sociálne aktivity, pomoc v domácnosti.  Rozsah úkonov na základe sociálnej posudkovej činnosti určuje obec v hodinách alebo podľa jednotlivých úkonov. Minimálny rozsah úkonov sebaobsluhy nesmie byť nižší, ako je minimálny rozsah zodpovedajúci stupňu odkázanosti fyzickej osoby posúdený podľa prílohy č. 3, ak sa poskytovateľ sociálnej služby s prijímateľom sociálnej služby na návrh prijímateľa sociálnej služby nedohodne inak v zmluve o poskytovaní sociálnej služby.

Opatrovateľskú službu nemožno poskytovať fyzickej osobe:

  • ktorej sa poskytuje celoročná pobytová sociálna služba,
  • ktorá je opatrovaná fyzickou osobou, ktorej sa poskytuje peňažný príspevok na opatrovanie podľa osobitného predpisu, ak tento zákon neustanovuje inak,

Toto sa nepoužije v tom prípade, ak fyzickej osobe:

  1. vykonávajúcej opatrovanie sa poskytuje ústavná zdravotná starostlivosť v zdravotníckom zariadení,
  2. vykonávajúcej opatrovanie sa poskytuje odľahčovacia služba,
  3. ktorá je opatrovaná fyzickou osobou, ktorej sa poskytuje peňažný príspevok na opatrovanie podľa osobitného predpisu, sa poskytuje opatrovateľská služba v rozsahu najviac osem hodín mesačne.
  • ktorej sa poskytuje peňažný príspevok na osobnú asistenciu podľa osobitného predpisu,
  • ktorej je nariadená karanténa pre podozrenie z nákazy prenosnou chorobou a pri ochorení touto nákazou.

Zoznam registrovaných poskytovateľov sociálnej služby nájdete na www.tsk.sk v časti sociálna pomoc – sociálne služby, ale zároveň Vám musia poskytnúť poradenstvo v prvom rade na obecných/mestských úradoch ale aj na TSK – tel. kontakt na klientske centrum 032/6555 235.

Nemám sa ako dostať k lekárovi, na koho sa môžem obrátiť?

Prepravná služba je sociálna služba poskytovaná fyzickej osobe s ťažkým zdravotným postihnutím odkázanej na individuálnu prepravu osobným motorovým vozidlom alebo fyzickej osobe s nepriaznivým zdravotným stavom s obmedzenou schopnosťou pohybu po rovine alebo po schodoch a obmedzenou schopnosťou orientácie.

Odkázanosť na individuálnu prepravu osobným motorovým vozidlom podľa odseku 1 sa preukazuje posudkom vydaným príslušným úradom práce, sociálnych vecí a rodiny na účely kompenzácie sociálnych dôsledkov ťažkého zdravotného postihnutia podľa osobitného predpisu.

Nepriaznivý zdravotný stav podľa odseku 1 fyzická osoba preukazuje potvrdením poskytovateľa zdravotnej starostlivosti podľa osobitného predpisu.

Zoznam registrovaných poskytovateľov sociálnej služby nájdete na www.tsk.sk v časti sociálna pomoc – sociálne služby, ale zároveň Vám musia poskytnúť poradenstvo v prvom rade na obecných/mestských úradoch ale aj na TSK – tel. kontakt na klientske centrum 032/6555 235.

Som nepočujúci a potrebujem tlmočníka

Tlmočnícka služba je sociálna služba poskytovaná fyzickej osobe odkázanej na tlmočenie. Tlmočníckou službou sa poskytuje tlmočenie v posunkovej reči, artikulačné tlmočenie alebo taktilné tlmočenie.

Fyzická osoba je odkázaná na

  • tlmočenie v posunkovej reči, ak je nepočujúca alebo má ťažkú obojstrannú nedoslýchavosť a jej komunikačným prostriedkom je posunková reč,
  • artikulačné tlmočenie, ak je nepočujúca alebo má ťažkú obojstrannú nedoslýchavosť získanú po osvojení si reči alebo pred jej osvojením a neovláda formy komunikácie sluchovo postihnutých najmä posunkovú reč, posunkovanú slovenčinu, alebo
  • taktilné tlmočenie, ak je hluchoslepá a má vrodené alebo získané postihnutie dvoch zmyslových orgánov, ktoré pre komunikáciu so spoločnosťou vyžadujú špecifický komunikačný systém viazaný na stupeň straty sluchu a stupeň straty zraku.

Fyzickej osobe podľa odseku 3 písm. a) a b) možno tlmočnícku službu poskytnúť aj formou online tlmočenia alebo simultánneho prepisu hovorenej reči.

Fyzická osoba preukazuje zdravotné postihnutie uvedené v odseku 3 potvrdením poskytovateľa zdravotnej starostlivosti podľa osobitného predpisu.

Zoznam registrovaných poskytovateľov sociálnej služby nájdete na www.tsk.sk v časti sociálna pomoc – sociálne služby, ale zároveň Vám musia poskytnúť poradenstvo v prvom rade na obecných/mestských úradoch ale aj na TSK – tel.kontakt na klientske centrum 032/6555 235.

Som občan so zdravotným znevýhodnením a nemám pomôcky, ktoré by mi kompenzovali moje postihnutie , čo mám robiť a na koho sa môžem obrátiť?

Požičiavanie pomôcok je sociálna služba poskytovaná fyzickej osobe s ťažkým zdravotným postihnutím a fyzickej osobe s nepriaznivým zdravotným stavom odkázaným na pomôcku.

Pomôcka sa môže požičiavať fyzickým osobám uvedeným v odseku 1 na dohodnutý čas, najdlhšie do zabezpečenia pomôcky na základe verejného zdravotného poistenia, formou peňažného príspevku na zaobstaranie pomôcky podľa osobitného predpisu, z iných zdrojov alebo do doby trvania podmienok pre poskytnutie pomôcky.

Nepriaznivý zdravotný stav podľa odseku 1 fyzická osoba preukazuje potvrdením poskytovateľa zdravotnej starostlivosti podľa osobitného predpisu. Fyzická osoba s ťažkým zdravotným postihnutím preukazuje odkázanosť na pomôcku posudkom vydaným príslušným úradom práce, sociálnych vecí a rodiny na účely kompenzácie sociálnych dôsledkov ťažkého zdravotného postihnutia podľa osobitného predpisu.

Mám zdravotné postihnutie, potrebujem sa stretávať s ľuďmi, no nechcem byť umiestnený do zariadenia sociálnych služieb ...

a) V dennom stacionári sa poskytuje sociálna služba fyzickej osobe, ktorá je odkázaná na pomoc inej fyzickej osoby ak jej stupeň odkázanosti je najmenej III podľa prílohy č. 3 a je odkázaná na sociálnu službu v zariadení len na určitý čas počas dňa.

Poskytuje sa:

  • pomoc pri odkázanosti
  • sociálne poradenstvo
  • sociálna rehabilitácia
  • stravovanie

Zabezpečuje sa:

  • rozvoj pracovných zručností
  • záujmová činnosť

Odkázanosť na denný stacionár posudzuje príslušná obec, kde má občan trvalý pobyt. Občan je povinný podať žiadosť o posúdenie odkázanosti spolu s potvrdením od lekára o nepriaznivom zdravotnom stave.

Zoznam registrovaných poskytovateľov sociálnej služby nájdete na www.tsk.sk v časti sociálna pomoc – sociálne služby, ale zároveň Vám musia poskytnúť poradenstvo v prvom rade na obecných/mestských úradoch ale aj na TSK – tel.kontakt na klientske centrum 032/6555235.

 

b) V dennom centre sa poskytuje sociálna služba počas dňa fyzickej osobe, ktorá dovŕšila dôchodkový vek, fyzickej osobe s ťažkým zdravotným postihnutím alebo nepriaznivým zdravotným stavom, rodičovi s dieťaťom alebo starému rodičovi s vnukom alebo vnučkou.

V dennom centre sa najmä:

  • poskytuje sociálne poradenstvo,
  • zabezpečuje záujmová činnosť.

Zoznam registrovaných poskytovateľov sociálnej služby nájdete na www.tsk.sk v časti sociálna pomoc – sociálne služby, ale zároveň Vám musia poskytnúť poradenstvo v prvom rade na obecných/mestských úradoch ale aj na TSK – tel.kontakt na klientske centrum 032/6555235.

Nemôžem si pripraviť stravu, môžem si niekde odoberať stravu?

V jedálni sa poskytuje stravovanie fyzickej osobe, ktorá

  • nemá zabezpečené nevyhnutné podmienky na uspokojovanie základných životných potrieb,
  • má ťažké zdravotné postihnutie alebo nepriaznivý zdravotný stav, alebo
  • dovŕšila dôchodkový vek.

Jedáleň môže poskytovať stravovanie aj prostredníctvom donášky stravy do domácnosti fyzickej osoby uvedenej v druhom a treťom prípade.

Zoznam registrovaných poskytovateľov sociálnej služby nájdete na www.tsk.sk v časti sociálna pomoc – sociálne služby, ale zároveň Vám musia poskytnúť poradenstvo v prvom rade na obecných/mestských úradoch ale aj na TSK – tel.kontakt na klientske centrum 032/6555235.

Opatrujem osobu so zdravotným postihnutím – potrebujem si oddýchnuť... mám plánovanú operáciu...

Odľahčovacia služba je sociálna služba poskytovaná fyzickej osobe, ktorá opatruje fyzickú osobu s ťažkým zdravotným postihnutím podľa osobitného predpisu (ďalej len „fyzická osoba, ktorá opatruje“), ktorou sa poskytuje alebo zabezpečuje fyzickej osobe s ťažkým zdravotným postihnutím sociálna služba počas obdobia, v ktorom fyzická osoba, ktorá opatruje, nemôže opatrovanie vykonávať.

Cieľom odľahčovacej služby je umožniť fyzickej osobe, ktorá opatruje, nevyhnutný odpočinok na účel udržania jej fyzického zdravia a duševného zdravia a prevencie jeho zhoršenia.

Odľahčovacia služba sa poskytuje na celé dni, najviac 30 dní v kalendárnom roku. Nevyčerpané dni odľahčovacej služby v kalendárnom roku nemožno poskytnúť v nasledujúcom kalendárnom roku. Počas poskytovania odľahčovacej služby je obec povinná v rámci svojej pôsobnosti poskytnúť alebo zabezpečiť fyzickej osobe s ťažkým zdravotným postihnutím sociálnu službu podľa jej výberu, a to terénnu formu sociálnej služby, ambulantnú sociálnu službu alebo pobytovú sociálnu službu v rozsahu najmenej 12 hodín denne. Podmienka odkázanosti fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím na sociálnu službu sa na účely poskytnutia sociálnej služby z dôvodu uvedeného v odseku 1 považuje za splnenú na základe posudku vydaného príslušným úradom práce, sociálnych vecí a rodiny.

Ak fyzická osoba poberá peňažný príspevok na opatrovanie len za časť kalendárneho roka, poskytuje sa jej odľahčovacia služba v pomernej časti z rozsahu dní uvedených v odseku 3. Pri určení pomernej časti sa aj časť dňa považuje za celý deň.

Súčasťou pomoci, ktorá sa poskytuje fyzickej osobe odkázanej na pomoc inej fyzickej osoby v rámci odľahčovacej služby terénnou formou sociálnej služby, je aj poskytovanie úkonov starostlivosti o jej domácnosť a zabezpečenie základných sociálnych aktivít podľa prílohy č. 4 časti II a III.

Služba je poskytovaná prioritne v zariadeniach opatrovateľskej služby, resp. v prípade, že má zariadenie pre seniorov alebo špecializované zariadenie voľné lôžko, je možné takúto osobu prijať na určitý čas.

Zoznam registrovaných poskytovateľov vybraných druhov sociálnej služby nájdete na www.tsk.sk v časti sociálna pomoc – sociálne služby, ale zároveň Vám musia poskytnúť poradenstvo v prvom rade na obecných/mestských úradoch ale aj na TSK – tel.kontakt na klientske centrum 032/6555235.

Nepostačuje mi opatrovateľská služba, čo mám robiť?

V zariadení opatrovateľskej služby sa poskytuje sociálna služba na určitý čas plnoletej fyzickej osobe, ktorá je odkázaná na pomoc inej fyzickej osoby podľa prílohy č. 3, ak jej nemožno poskytnúť opatrovateľskú službu.

Poskytuje sa:

  • pomoc pri odkázanosti
  • sociálne poradenstvo
  • sociálna rehabilitácia
  • ošetrovateľská starostlivosť
  • ubytovanie
  • stravovanie
  • upratovanie, pranie, žehlenie a údržba bielizne a šatstva
  • utvárajú podmienky na úschovu cenných vecí

Odkázanosť na zariadenie opatrovateľskej služby posudzuje príslušná obec, kde má občan trvalý pobyt. Občan je povinný podať žiadosť o posúdenie odkázanosti spolu s potvrdením od lekára o nepriaznivom zdravotnom stave.

Zoznam registrovaných poskytovateľov sociálnej služby nájdete na www.tsk.sk v časti sociálna pomoc – sociálne služby, ale zároveň Vám musia poskytnúť poradenstvo v prvom rade na obecných/mestských úradoch ale aj na TSK – tel.kontakt na klientske centrum 032/6555235.

 

V zariadení pre seniorov sa poskytuje sociálna služba:

  • fyzickej osobe, ktorá dovŕšila dôchodkový vek a je odkázaná na pomoc inej fyzickej osoby a jej stupeň odkázanosti je najmenej IV podľa prílohy č. 3, alebo
  • fyzickej osobe, ktorá dovŕšila dôchodkový vek a poskytovanie sociálnej služby v tomto zariadení potrebuje z iných vážnych dôvodov (iné vážne dôvody- napr. nemožnosť existencie po úmrtí jedného z partnerov, prísť o bývanie z dôvodu požiaru, zaplavenia – rôzne katastrofické situácie.....).

Poskytuje sa:

  • pomoc pri odkázanosti
  • sociálne poradenstvo
  • sociálna rehabilitácia
  • ošetrovateľská starostlivosť
  • ubytovanie
  • stravovanie
  • upratovanie, pranie, žehlenie a údržba bielizne a šatstva
  • osobné vybavenie

Utvárajú sa podmienky na:

  • na úschovu cenných vecí

Zabezpečuje sa:

  • záujmová činnosť

Odkázanosť na zariadenie pre seniorov  posudzuje príslušná obec, kde má občan trvalý pobyt. Občan je povinný podať žiadosť o posúdenie odkázanosti spolu s potvrdením od lekára o nepriaznivom zdravotnom stave.

Zoznam registrovaných poskytovateľov sociálnej služby nájdete na www.tsk.sk v časti sociálna pomoc – sociálne služby, ale zároveň Vám musia poskytnúť poradenstvo v prvom rade na obecných/mestských úradoch ale aj na TSK – tel. kontakt na klientske centrum 032/6555235.

V špecializovanom zariadení sa poskytuje sociálna služba fyzickej osobe, ktorá je odkázaná na pomoc inej fyzickej osoby, jej stupeň odkázanosti je najmenej V podľa prílohy č. 3 a má zdravotné postihnutie, ktorým je najmä Parkinsonova choroba, Alzheimerova choroba, pervazívna vývinová porucha, skleróza multiplex, schizofrénia, demencia rôzneho typu etiológie, hluchoslepota, AIDS alebo organický psychosyndróm ťažkého stupňa.

Poskytuje sa:

  • pomoc pri odkázanosti
  • sociálne poradenstvo
  • sociálna rehabilitácia
  • ošetrovateľská starostlivosť
  • ubytovanie
  • stravovanie
  • upratovanie, pranie, žehlenie a údržba bielizne a šatstva
  • osobné vybavenie

Utvárajú sa podmienky na:

  • na úschovu cenných vecí

Zabezpečuje sa:

  • záujmová činnosť
  • rozvoj pracovných zručností

 

Odkázanosť na špecializované zariadenie  posudzuje vyšší územný celok – t.j. pre občanov trenčianskeho regiónu je to Trenčiansky samosprávny kraj, ten kde má občan trvalý pobyt. Občan je povinný podať žiadosť o posúdenie odkázanosti spolu s potvrdením od lekára o nepriaznivom zdravotnom stave.

Zoznam registrovaných poskytovateľov sociálnej služby nájdete na www.tsk.sk v časti sociálna pomoc – sociálne služby, ale zároveň Vám musia poskytnúť poradenstvo na obecných/mestských úradoch ale hlavne na TSK – tel. kontakt na klientske centrum 032/6555235.

Financie

Ako môžem podať žiadosť o dotáciu z rozpočtu Trenčianskeho samosprávneho kraja?

Žiadatelia o poskytnutie dotácie z rozpočtu TSK predkladajú vyplnené žiadosti na základe zverejnenej výzvy na webovom sídle TSK, v termíne od 1. januára najneskôr do 31. marca bežného roka (v prípade zasielania poštou rozhoduje dátum na podacej pečiatke pošty) prostredníctvom domény https://dotacietsk.egrant.sk

Žiadosť o poskytnutie dotácie z rozpočtu TSK sa podáva elektronicky: 

  1. bez použitia eID (elektronický občiansky preukaz) – prostredníctvom https://dotacietsk.egrant.sk žiadateľ vyplní žiadosť. Po vyplnení a elektronickom odoslaní žiadosť vytlačí, podpíše a zašle poštou alebo osobne doručí na podateľňu TSK. Ak žiadosť nebude doručená na podateľňu TSK, nebude akceptovaná,
  2. s použitím eID (elektronický občiansky preukaz) - prostredníctvom Ústredného portálu verejnej správy www.slovensko.sk ako služba „všeobecné podanie“ pre TSK podpísané zaručeným elektronickým podpisom.

Akú maximálnu finančnú čiastku môžem žiadať z dotačného systému?

V zmysle Všeobecne záväzného nariadenia Trenčianskeho samosprávneho kraja číslo  12/2023 o poskytovaní dotácií z rozpočtu Trenčianskeho samosprávneho kraja je maximálna výška poskytnutej dotácie žiadateľovi:

  • 50 % z celkového rozpočtu akcie/projektu, resp. 50 % zo skutočných vynaložených výdavkov na akciu/projekt, maximálne však do výšky 4 050,- eur,
  • 80 % z celkového rozpočtu akcie/projektu, resp. 80 % zo skutočných vynaložených výdavkov na akciu/projekt, maximálne však do výšky 4 050,- eur pre žiadateľa, ktorý žiada o dotáciu na:
    • účel zdravotno - humanitárnej starostlivosti,
    • voľnočasové, vzdelávacie, športové, kultúrne, sociálne aktivity zamerané výlučne na deti a mládež.

Ako môžem požiadať o grant v rámci Participatívneho – komunitného rozpočtu?

Žiadateľ (navrhovateľ)  môže podať žiadosť, tj. návrh projektu na poskytnutie grantu z Participatívneho – komunitného rozpočtu TSK na základe výzvy zverejnenej na webovom sídle TSK. Návrh projektu v zmysle Všeobecne záväzného nariadenia TSK číslo 11/2023 sa predkladá výlučne elektronicky prostredníctvom stránky https://pakr.hlasobcanov.sk  v termíne od 1.1. do 31.3. kalendárneho roka.

 

Navrhovateľ musí vyplnený formulár najskôr elektronicky odoslať zo stránky https://pakr.hlasobcanov.sk , následne formulár vytlačiť, podpísať a 

  • doručiť poštou na adresu Trenčianskeho samosprávneho kraja, prípadne osobne  na podateľňu Trenčianskeho samosprávneho kraja

alebo

  • s použitím elektronického občianskeho preukazu poslať prostredníctvom Ústredného portálu verejnej správy www.slovensko.sk ako službu „všeobecné podanie“ pre TSK podpísané zaručeným elektronickým podpisom.

 

Podrobné informácie o Participatívnom – komunitnom rozpočte sú k dispozícii na webovom sídle TSK v časti Financie, Participatívny - komunitný rozpočet.

Môže neúčasť predkladateľa projektu na verejnom zvažovaní negatívne ovplyvniť rozhodovací proces o poskytnutí grantu PaKR?

V prípade, že predkladateľ projektu  sa nemôže z vážnych dôvodov zúčastniť verejného zvažovania projektov, je možné poveriť prezentáciou projektu zástupcu, príp. iného člena komunitnej organizácie. Ak projekt nebude na verejnom zvažovaní  odprezentovaný vôbec, niektorý člen Rady pre PaKR ho odprezentuje  ostatným zúčastneným na verejnom zvažovaní  a následne bude bodovo ohodnotený a zaradený do skupiny projektov určených na hlasovanie.

Aký je proces rozhodovania v Participatívnom – komunitnom rozpočte?

Projekty PaKR sa prerokúvajú za účasti členov Rady pre Participatívny-komunitný rozpočet príslušného okresu a širokej verejnosti (predkladateľov projektov, zástupcov  verejnej správy, občanov), následne sa stanoví bodové ohodnotenie projektov a ich rozdelenie do dvoch skupín:

  1. skupina - projekty určené na hlasovanie, ktorým bolo pridelené poradového číslo projektu na základe získaného bodového ohodnotenia;
  2. skupina - vyradené projekty.

Zápisnica z verejného zvažovania s výsledkami hodnotenia projektov sa zverejňuje na stránke TSK do 10 pracovných dní odo dňa verejného zvažovania pre príslušný okres. V termíne od 15. – 30. mája prebieha verejné hlasovanie prostredníctvom SMS hlasovania. Výsledky verejného hlasovania vyhlási TSK na web stránke TSK do 5 pracovných dní odo dňa vyhodnotenia verejného hlasovania, najneskôr do 10. júna.

Ako môže TSK finančne podporiť moju pripravovanú akciu alebo pripravovaný projekt?

Trenčiansky samosprávny kraj poskytuje finančný príspevok formou dotácie v súlade so Všeobecne záväzným nariadením Trenčianskeho samosprávneho kraja č. 12/2023 o poskytovaní dotácií z rozpočtu Trenčianskeho samosprávneho kraja v platnom znení alebo formou grantu v súlade so Všeobecne záväzným nariadením č. 11/2023 Participatívny – komunitný rozpočet v platnom znení.

Zdravotníctvo

Ako nájdem zastupujúceho lekára v očnej ambulacii Dolné Vestenice?

V prvom kroku je potrebné vyhľadať stránku lekára, ktorého navštevujete. Môžete tak urobiť použitím vyhľadávania hneď na hlavnej stránke www.tsk.sk so zadaním napr.: očné Dolné Vestenice.

otázky a odpovede - ako nájsť zastupujúceho lekára

 

Po vyhľadaní Vášho lekára nájdete pod informáciou o neprítomnosti aj informáciu o Zastupujúcich poskytovateľoch.

otázky a odpovede - neprítomnosť - zastupujúci poskytovatelia

Zadajte Váš email
a my Vám budeme zasielať informácie o aktualitách z TSK