Na území Trenčianskeho samosprávneho kraja zabezpečujú prímestskú autobusovú dopravu dvaja zmluvní dopravcovia SAD Prievidza a. s. a SAD Trenčín, a. s. v súlade so zmluvou o službách vo verejnom záujme. Po komunikácii s prepravcami a následnom spracovaní analýz od nedele 1. marca 2015 vstúpili do platnosti nové cestovné poriadky pre prímestskú autobusovú dopravu.
Šetrenie verejných prostriedkov, ale aj zľavy a zvýšenie kvality služieb
Zmluvní dopravcovia spracovali podrobnú analýzu dlhodobo nerentabilných spojov prímestskej autobusovej dopravy. Trenčiansky samosprávny kraj na základe týchto informácií pristúpil k optimalizácii dopravnej obslužnosti.
Cieľom optimalizácie prímestskej autobusovej dopravy bola úspora ekonomicky oprávnených nákladov, ktoré sú hradené z rozpočtu Trenčianskeho samosprávneho kraja, teda verejných prostriedkov. V roku 2014 poskytol Trenčiansky samosprávny kraj v súlade so Zmluvou vo verejnom záujme zmluvným dopravcom príspevok na služby vo verejnom záujme vo výške 19 312 090,00 Eur, vrátane finančného vyrovnania za rok 2013.
Nezanedbateľné sú potreby cestujúcej verejnosti a preto niektoré zrušené autobusové spoje boli nahradené formou prestupov. Trenčiansky samosprávny kraj poskytuje v prímestskej autobusovej doprave aj zľavy, ktoré má stanovené v Tarife prímestskej autobusovej dopravy. Podľa poslednej platnej úpravy tarify od 01.01.2015 majú napríklad občania nad 70 rokov jednosmerné osobitné cestovné vo výške 0,35 Eur za každých aj začatých 25 km.
Trenčiansky samosprávny kraj v rámci prímestskej autobusovej dopravy udržuje dostupnosť územia a postupne zvyšuje kvalitu poskytovaných služieb, ako je napríklad zavedenie wifi-pripojenia do autobusov a pod.
Ak sa aj spoj zrušil, dostane sa autobusom do cieľa
Po komunikácii so zástupcami miest a obcí, ktorí boli oboznámení a mali možnosť vyjadriť sa k pripravovanej optimalizácií, predložil TSK návrh na zníženie dohodnutého objemu tarifných kilometrov. Pri návrhu sa prihliadalo na zachovanie základnej dopravnej obslužnosti a vznesené pripomienky k návrhu boli odkonzultované s dopravcami, niektoré riešené aj osobne.
V schválených cestovných poriadkoch je zrealizovaných viac ako 250 prestupov, čím dôjde k zníženiu objemu dopravných výkonov. V praxi to znamená, že ak dva autobusy v ten istý čas idú podobnou trasou spoločne (aj keď sú to iné linky), a každý má nižšiu obsaditeľnosť, vďaka prestupom sa na jednej trase autobus naplní. Súčasný systém je nastavený ekonomicky, pričom ostáva zachovaná možnosť dopraviť sa na miesto určenia autobusom.
Prestup neznamená vždy pre cestujúceho zmenu autobusu
Od 1. marca 2015 aj napriek optimalizácii a úpravám na cca 170 autobusových linkách na území celého samosprávneho kraja ostáva zachovaná základná dopravná obslužnosť. Niektoré zrušené spoje, resp. skrátené autobusové spoje sú nahradené možnosťou prestupu. Špeciálnym prípadom prestupu sú pokračujúce spoje, kedy prestupná zastávka je súčasne konečnou zastávkou prvého spoja a prvou zastávkou pokračujúceho spoja a cestujúci neprestupuje, ale ostáva v autobuse.
Výška cestovného, zníženie nákladov a nové cestovné poriadky
Pri potrebe prestupu bude výška cestovného plateného prostredníctvom dopravnej karty vypočítaná nápočtom tarifných kilometrov z prvého spoja a pokračujúceho spoja, metodika výpočtu výšky cestovného je obdobná aj pre cestujúcich platiacich v hotovosti. V praxi to znamená, že výška cestovného ostane zachovaná aj napriek prestupom.
Trenčiansky samosprávny kraj predpokladá, že optimalizáciou prímestskej autobusovej dopravy zníži svoje náklady na prepravu o cca 357 000 € ročne.
Trenčiansky samosprávny kraj zároveň verí, že optimalizačné riešenie získa pochopenie u cestujúcej verejnosti, ktorá aj naďalej bude využívať služby prímestskej autobusovej dopravy, čím podporí jej prevádzku v budúcnosti. Cestovné poriadky sú vždy aktuálne dostupné na stránkach prepravcov a na stránke www.tsk.sk.