Podpis „Memoranda o spolupráci v oblasti osobnej verejnej dopravy“ v posledný marcový deň predstavil nový rozmer spolupráce Trenčianskeho a Žilinského samosprávneho kraja. Historicky späté kraje tak aj písomne deklarovali svoj záujem neustále zlepšovať kvalitu verejnej osobnej dopravy a prilákať verejnosť do autobusov hlavne lepšími podmienkami cestovania. Či už sú to domáci obyvatelia, alebo návštevníci krajov.
Predseda Trenčianskeho samosprávneho kraja Jaroslav Baška a predseda Žilinského samosprávneho kraja Juraj Blanár slávnostne podpísali memorandum v priestoroch autobusu verejnej dopravy na Fačkovskom sedle, presne na rozhraní oboch krajov. Pred autobusom následne uviazali symbolický prvý dopravný uzol stuhami vo farbách svojich žúp. Podpisu sa zúčastnili zástupcovia odborov dopravy z oboch úradov samosprávnych krajov.
Prvé memorandum takéhoto druhu na Slovensku
Hlavným cieľom Memoranda je spolupráca v oblasti verejnej osobnej dopravy (VOD) a postupné zavedenie Integrovaného Dopravného Systému v zmysle napĺňania stratégie Slovenskej republiky v tejto oblasti.
Jaroslav Baška vidí prínos memoranda hlavne pre verejnosť: „Od memoranda si sľubujem to, že zatraktívnime verejnú osobnú dopravu. Cestujúci bude mať jeden cestovný lístok, či už to bude na mestskú alebo prímestskú verejnú dopravu alebo železnicu. Už v súčasnosti päť liniek z nášho kraja poskytuje služby v Žilinskom kraji.“ Ako ďalej uviedol, spoločne sa bude pripravovať aj plán obslužnosti, čo autobusovú dopravu zefektívni.
„Medzi Žilinským a Trenčianskym krajom existuje veľmi úzka prepojenosť našich regiónov. Najmä obyvatelia okresu Bytča dochádzajú za prácou či štúdiom do Považskej Bystrice či Trenčína a naopak občania Považskej Bystrice každodenne cestujú k nám, do Žiliny. Sedem našich autobusových liniek plní úlohu medzikrajských spojov a v roku 2014 sme nimi prepravili viac ako milión cestujúcich“, uviedol po podpise memoranda Juraj Blanár.
Prvý reálny krok v oblasti prímestskej autobusovej dopravy sa podaril v dvoch krajoch od začiatku januára tohto roku. Oba kraje upravili Tarifu pre kategóriu „občania nad 70 rokov veku“ na 0,35 Eur za každých aj začatých 25 km. Postupné zjednotenie cestovného v ostatných kategóriách je jedným z ďalších plánovaných krokov.
Kraje sú historicky predurčené na spoluprácu
Jestvujúca prepojenosť oboch žúp napríklad v okresoch Považská Bystrica, Bytča, Žilina a Prievidza v oblasti pracovných príležitostí, školských zariadení, kultúrnych a spoločenských aktivít občanov susedných okresov má svoje historické korene. Koordinácia dopravných výkonov a snaha o spoluprácu pri objednávaní prímestskej autobusovej dopravy (PAD) na území krajov v rámci vytvoreného funkčného regiónu je preto významným krokom v oblasti dopravy. Zároveň reálne plnenie memoranda prinesie koordináciu krajov a dopravcov pri zmenách cestovných poriadkov v železničnej doprave v nadväznosti na autobusovú verejnú osobnú dopravu.
Stabilný počet cestujúcich zvyšovaním kvality
Za posledných desať rokov klesol v Žilinskej župe počet cestujúcich zo 40 mil. ročne na 25 mil. V Trenčianskej župe bolo ešte v roku 2010 prepravených viac ako 32 mil. cestujúcich, v roku 2014 ich nastúpilo do autobusov 25 mil. Počty najazdených kilometrov takto radikálne neklesajú. Obe župy podpisom memoranda potvrdili snahu, v ktorej zvyšovaním kvality poskytovaných služieb chcú dosiahnuť spokojnosť cestujúcej verejnosti ako aj zastabilizovať počet cestujúcich.
Memorandum v oblasti verejnej osobnej dopravy
Memorandum o spolupráci v oblasti verejnej osobnej dopravy zahŕňa vzájomnú spoluprácu a podporu s využitím vedomostí a skúseností účastníkov Memoranda o spolupráci s cieľom prehĺbiť vzájomnú spoluprácu a väzby v oblasti verejnej osobnej dopravy za účelom skvalitnenia verejnej osobnej dopravy, efektívneho a hospodárneho využitia finančných prostriedkov určených na tento účel z jednotlivých rozpočtov účastníkov tohto memoranda. V zmysle napĺňania stratégie tvorby integrácie verejnej osobnej dopravy deklarovanej v Strategickom pláne rozvoja dopravnej infraštruktúry SR do roku 2020, ktorého súčasťou je aj Strategický plán rozvoja verejnej osobnej dopravy SR do roku 2020, prijatom uznesením Vlády SR č. 311 z 25. júna 2014, by mala byť hlavnou úlohou v rámci budúceho fungovania Integrovaného dopravného systému spoločná dohoda na úrovni TSK a ŽSK ako spoločného funkčného regiónu.