Jubilejný piaty raz doplnil program výtvarno-literárneho sympózia Ora et Ars Skalka kultúrno-historický seminár. Ústrednou témou tohtoročnej konferencie bola kláštorná hudba a architektúra. Jej dejinné súvislosti osvetlili 18. júna 2015 prednášky v refektári Kolégia piaristov na Piaristickom gymnáziu Jozefa Braneckého v Trenčíne.
Kolektív autorov spracoval vybrané témy z oboch oblastí so snahou preukázať ich vzájomné prepojenie. Rastislav Adamko priblížil počiatky viachlasu v európskej hudbe a jeho najstaršie pamiatky z územia Slovenska. Ján Kubica predstavil stručný prehľad svetskej hudby v stredoveku. K sakrálnej hudbe patrí organ, ale tých, čo na ňom hrajú, verejnosť väčšinou nepozná. Peter Martinák nahliadol do zákulisia „kráľovských“ nástrojov v trenčianskych kostoloch a pripojil medailóny miestnych organistov. Od hudby vedie priama cesta k jezuitskému divadlu, pričom maďarská historička Eszter Kovács zistila, že na nej ležia aj dokumenty z Trenčína. Historicko-geografické inšpirácie k téme doplnili Igor Zmeták s príspevkom Po stopách a symbolizme francúzskych benediktínov a Mária Vdovičíková so štúdiou Benediktínske opátstvo v Třebiči a stredoveká monastická architektúra.
Tromfom seminára bola ukážka starej hudby pod vedením Dušana Dobiáša. V rámci interpretácie obdobia gotiky, renesancie a baroka sa zameral hlavne na skupinu „stratených“ dychových a strunových nástrojov. Medzi replikami, ktoré sa dnes dajú vidieť väčšinou len v múzeách alebo historických textoch, nechýbali flauty, šalmaje, kornamusa, psaltérium, mandola, či gajdy. „Všeobecne všetky tie nástroje, až na šalmaje, boli oveľa tichšie, zvukovo slabšie. Je to podmienené aj tým, že za tých štyristo rokov nás hlučnosť nejakým spôsobom otupila, takže sme v podstate hluchší ako boli ľudia v stredoveku,“ dodal umelecký vedúci trenčianskeho súboru Musica poetica.
Príspevky historikov budú súčasťou katalógu sympózia. Podľa zostavovateľa prílohy Igora Zmetáka, pomenovanie OKNO predstavuje šancu podporiť dialóg s verejnosťou i historickými disciplínami navzájom. „Dnes sú hudba a architektúra dve úplne rozdielne oblasti, ktoré nemajú zdanlivo nič spoločné. Ale nebolo tomu tak vždy. V stredovekom systéme siedmych slobodných umení triviu kraľovala gramatika a quadriviu zase hudba, ktorej boli podriadené aritmetika, geometria aj astronómia. Estetické koncepcie stredoveku vychádzajú z proporcií a architekt bol vlastne skladateľ, ktorý dával beztvarému kameňu výraz,“ vysvetlil.
Od 15. do 20. júna 2015 tvorilo v areáli Malej a Veľkej Skalky a v Trenčíne šestnásť umelcov zo Slovenska, Poľska a Českej republiky. Ich inšpirácie duchom najstaršieho pútnického miesta na Slovensku dokresľujú kolorit 8. ročníka sympózia zložený z výtvarnej, literárnej a fotograficko-literárnej sekcie.
Medzinárodné výtvarno-literárne sympózium Ora et Ars Skalka, ktorého spoluorganizátorom je Trenčiansky samosprávny kraj, vzniklo k úcte a podpore genius loci Skalky pri Trenčíne. Je tiež venované odkazu benediktínskych mníchov a pustovníkov zo Skalky sv. Andrejovi-Svoradovi a sv. Beňadikovi. Ako zhodnotil koordinátor výtvarnej sekcie Jozef Vydrnák, sympózia sa v doterajších siedmich ročníkoch zúčastnilo 57 výtvarníkov z Poľska, Českej republiky, Maďarska, Srbska, Ruskej federácie, Nemecka a 26 literátov zo Slovenska.
Ďalšie informácie o Skalke vrátane literárnych výstupov z ostatných ročníkov sympózia sú dostupné na webe: www.klastorskalka.sk.