Krajská rada pre odborné vzdelávanie a prípravu pri Trenčianskom samosprávnom kraji (TSK) sa v posledný júnový pondelok stretla na svojom 19. zasadnutí v priestoroch župného úradu.
V poradí tretie stretnutie členov Krajskej rady pre odborné vzdelávanie a prípravu pri TSK v roku 2018 riešilo v rámci programu návrhy na zmeny v sieti škôl a školských zariadení. Jeden z nich predložila Stredná odborná škola Pod Sokolicami v Trenčíne v zriaďovateľskej pôsobnosti župy, ktorá žiada zaradiť od 1. septembra 2019 do siete škôl a školských zariadení SR študijný odbor mechanik strojov a zariadení. Tento odbor už v súčasnosti existuje v sieti niekoľkých župných škôl; na Strednej odbornej škole strojníckej v Považskej Bystrici, kde odbor navštevuje 27 študentov a na Strednej odbornej škole Prievidza, kde je to 42 študentov. Škola chce zavedením nového odboru rozšíriť sieť poskytovaných študijných odborov nielen v súvislosti s potrebami jednotlivých zamestnávateľov v regióne, ale i s požiadavkami trhu práce a prijať žiakov do systému duálneho vzdelávania.
V súvislosti s transformáciou športových gymnázií na stredné športové školy podalo aj Športové gymnázium v Trenčíne v zriaďovateľskej pôsobnosti TSK žiadosť o zaradenie nového študijného odboru do siete školy. Škola by na základe požiadaviek športových klubov chcela svoje portfólio rozšíriť o nový odbor športový manažment i dva experimentálne odbory; administrátor digitálnych služieb a databázový administrátor v športe.
Krajská rada sa už teraz venovala aj školskému roku 2019/2020. Členovia boli vedúcou Odboru školstva a kultúry Úradu TSK Danielou Hilčíkovou oboznámení s očakávanými potrebami trhu práce, podľa ktorých sa bude pripravovať rozpis počtu tried pre prijímacie konanie na stredné školy pre školský rok 2019/2020. „Očakávanú potrebu trhu práce sme prerokovávali so všetkými riaditeľmi úradov práce v kraji a aj s kolegami z Dual pointu, ktorý funguje v rámci Trenčianskeho kraja v Trenčíne. Pre školský rok 2019/2020 sa navyšovali potreby absolventov pre odvetvia, ktoré sú typické pre Trenčiansky kraj a kde sú požiadavky trhu práce,“ uviedla Daniela Hilčíková s tým, že nárastu sa dočká strojárstvo, elektrotechnika, chémia, potravinárstvo, poľnohospodárstvo, stavebníctvo, textil, odevníctvo i zdravotnícke odbory.
Vedúca Odboru školstva a kultúry župného úradu členov Krajskej rady pre odborné vzdelávanie a prípravu pri TSK informovala aj o novele zákona o odbornom vzdelávaní, ktorú schválila Národná rada Slovenskej republiky. „Okrem viacerých pozitívnych zmien sa upravuje aj celý postup určovania počtu tried pre stredné školy pre nasledujúci školský rok. Po novom sa počty tried nebudú schvaľovať v zastupiteľstvách príslušných samosprávnych krajov, ale v rámci preneseného výkonu štátnej správy sa budú určovať samosprávnym krajom po prerokovaní v Krajskej rade pre odborné vzdelávanie a prípravu,“ vysvetlila novinky Daniela Hilčíková.
Odprezentovaný na zasadnutí krajskej rady bol aj systém vzájomného hodnotenia kvality Peer Review. Táto metóda je kombináciou sebahodnotenia a externého hodnotenia; založená je na tom, že organizáciu posudzujú externí hodnotitelia, ktorí vychádzajú z podobnej organizácie a majú skúsenosti s oblasťou, ktorú hodnotia. „Systém vzájomného hodnotenia kvality Peer Review zatiaľ testujeme na dvoch župných školách; na Gymnáziu v Dubnici nad Váhom a na Strednej priemyselnej škole na Myjave. Po pilotáži máme záujem rozšíriť systém aj na ďalšie stredné školy,“ doplnila vedúca Odboru školstva a kultúry Úradu TSK. Samotná metóda pozostáva zo štyroch fáz; v rámci prvej urobí škola samohodnotiacu správu. Druhá fáza zahŕňa návštevu školy externými hodnotiteľmi, ktorí prídu priamo do školy. Tretia fáza – Peer správa – je porovnaním samohodnotiacej správy a hodnotenia externých osôb. Z nej škola získa odporúčania, ako zmeniť svoje vnútorné procesy. Tie sa napokon v rámci štvrtej fázy zavádzajú do praxe a škola odstraňuje zistené nedostatky.
Materiály, ktoré boli členom Krajskej rady pre odborné vzdelávanie a prípravu pri TSK predložené, boli prerokované a prijaté vo forme stanoviska.