Preskočiť navigáciu Prejsť na hlavné menu Prejsť na bočné menu Prejsť na dolné menu
Trenčiansky samosprávny kraj
  • Hlavná stránka
  • Mapa stránok
  • Otázky a odpovede
  • Kontakt

Údržba komunikácií si v najchladnejších mesiacoch vyžiadala viac ako 3 mil. eur.

O zjazdnosť vozovky na takmer 1500 kilometroch ciest II. a III. triedy sa na prelome rokov 2017 a 2018 v rámci zimnej údržby starala Správa ciest Trenčianskeho samosprávneho kraja (SC TSK). Bezpečnú jazdu zaisťovala tiež na viac ako 300 km ciest I. triedy.

Počas šiestich mesiacov, počnúc novembrom 2017, prebiehala na cestách I. II. a III. triedy zimná údržba, ktorú zabezpečovala prostredníctvom jednotlivých cestmajsterstiev Správa ciest Trenčianskeho samosprávneho kraja. Z jedenástich stredísk údržby SC TSK (Trenčín, Nové Mesto nad Váhom, Myjava, Považská Bystrica, Púchov, Ilava, Prievidza, Nitrianske Pravno, Nitrianske Rudno, Partizánske, Bánovce nad Bebravou) vyrážalo na cesty takmer 90 kusov techniky. Na zimnú údržbu ciest bolo spotrebovaných viac ako 25 tis. ton posypového materiálu rôznych druhov.

Výkon zimnej údržby na krajských cestách prebiehal nepretržite 24 hodín denne aj počas víkendov či sviatkov. Zamestnanci cestmajsterstiev boli zaradení do nepretržitej trojzmennej prevádzky, ich počty sa menili podľa poveternostnej situácie. Okrem sledovania zjazdnosti ciest dispečeri stredísk zabezpečovali a riadili zmierňovanie šmykľavosti vozoviek pri poľadovici alebo utlačenej snehovej vrstve, odstraňovali poľadovicu odpluhovaním alebo rozmrazovaním. Na krajských cestách sa v zime pohybovalo až 60 kusov posypovej techniky a 27 nakladačov. „Počas zimného obdobia 2017/2018 nebola hlásená žiadna tragická dopravná nehoda spôsobená zlou, resp. nedostatočnou zimnou údržbou ciest I., II., III. triedy v správe alebo údržbe SC TSK v rámci Trenčianskeho samosprávneho kraja,“ uviedol Radovan Karkuš, riaditeľ SC TSK.

Najviac práce mali krajskí cestmajstri vo februári tohto roku, ktorý priniesol najvyšší počet mrazivých dní. Teploty počas zimného obdobia nedosahovali také nízke mrazové hodnoty ako v predchádzajúcom období, no bolo zaznamenaných viac snehových dní. Prekvapivo studený bol aj tohtoročný apríl. Správa ciest TSK bola však pripravená aj na tento scenár „Zimná údržba bola vykonávaná aj vo štvrtom mesiaci tohto roku, kedy došlo v dôsledku ochladenia k sneženiu na cestách hlavne vo vyšších horských polohách,“ dodal Karkuš.

Údržba ciest počas zimného obdobia prebiehala vďaka modernejšej technike ekologickejšie ako po minulé roky. V strediskách SC TSK pribudli na začiatku roku 2017 nové nadstavby na posyp, ktoré disponujú možnosťou posypu so soľankou. Nadstavby na vozidlá umožňujú presnejšie dávkovanie posypového materiálu, čím sa znižuje jeho celková spotreba a zvyšuje sa efektívnosť zimnej údržby.

Celkový priebeh zimnej údržby bol vzhľadom na klimatické podmienky oproti minulému zimnému obdobiu náročnejší aj z pohľadu výšky financií, vynaložených na jednotlivé výkony. Počet mrazivých dní oproti minulej sezóne stúpol o 27 dní. Snehových dní bolo celkom 107, čo je oproti vlaňajšej zimnej údržbe o 58 dní viac. Celkové náklady na údržbu ciest I., II. a III. triedy počas zimného obdobia predstavovali čiastku približne 3,4 mil. eur, čo je oproti minulému roku o necelých 800 tis. eur viac.

autor: lb

Fotogaléria

Dokumenty

Zadajte Váš email
a my Vám budeme zasielať informácie o aktualitách z TSK