Postavenie územnej samosprávy v právnom poriadku Slovenskej republiky predstavuje významný prvok uplatňovania základných princípov samosprávy, ktoré sú príznačné pre každý demokratický systém a sú pokračovaním dávnej historickej tradície uplatňovanej na území Slovenskej republiky. Z dôvodu napĺňania konkrétnych cieľov vykonávania správy vecí verejných, došlo k zvereniu značného rozsahu právomocí a kompetencií na úroveň obcí, miest a vyšších územných celkov, ktoré sú zodpovedné za riadenie a správu podstatnej časti vecí verejných a zároveň nesú zodpovednosť za hospodárenie s verejnými finančnými prostriedkami a majetkom samosprávy. Taktiež so vznikom vyšších územných celkov bolo potrebné prijať ustanovenia, pomocou ktorých by došlo k zabezpečeniu efektívnej kontroly hospodárenia a nakladania s majetkom vyšších územných celkov, ako aj kontroly plnenia úloh samosprávneho kraja.
Dôležitým a nezastupiteľným článkom transparentného a demokratického riadenia samosprávy je vnútorný kontrolný systém, ktorého súčasťou je činnosť hlavného kontrolóra a zároveň činnosť jeho útvaru. Hlavný kontrolór má významné zákonné postavenie, a to zabezpečiť nezávislú kontrolu nastavených ukazovateľov a cieľov stanovených v strategických dokumentoch Trenčianskeho samosprávneho kraja a ich previazanosť na programový rozpočet a hodnotenia plnenia merateľných ukazovateľov rozpočtu. V podmienkach demokratickej spoločnosti, ktorej súčasťou je bezpochyby aj Trenčiansky samosprávny kraj, je kontrola účinným nástrojom, prostredníctvom ktorého je potrebné predchádzať netransparentnému správaniu pri správe vecí verejných. Zároveň sú odborná kontrola a správne nastavené kontrolné mechanizmy účinnými nástrojmi, ktorými je možné eliminovať korupčné správanie.
Vecná a osobná pôsobnosť kontrolnej činnosti hlavného kontrolóra je stanovená v § 19c zákona NR SR č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch) v znení neskorších predpisov.
Útvar hlavného kontrolóra Trenčianskeho samosprávneho kraja sa pri vykonávaní kontrolnej činnosti riadi príslušnými ustanoveniami zákona č. 357/2015 Z. z. o finančnej kontrole a audite a „Zásadami kontrolnej činnosti TSK“, ktoré schválilo Zastupiteľstvo TSK uznesením č. 359/2016 zo dňa 21.03.2016.
Útvar hlavného kontrolóra, v súlade ustanoveniami zákona o samosprávnych krajoch, vykonáva kontrolnú činnosť, ktorej podľa tohto zákona podlieha:
- Úrad TSK
- rozpočtové, príspevkové a neziskové organizácie zriadené samosprávnym krajom,
- právnické osoby, v ktorých má samosprávny kraj majetkovú účasť, a iné osoby, ktoré nakladajú s majetkom samosprávneho kraja alebo ktorým bol majetok samosprávneho kraja prenechaný na užívanie a to v rozsahu dotýkajúcom sa tohto majetku,
- osoby, ktorým boli poskytnuté z rozpočtu samosprávneho kraja účelové dotácie alebo návratné finančné výpomoci podľa osobitného predpisu v rozsahu nakladania týmito prostriedkami.